Selailin tässä vanhoja blogejani ja löysin muistelua tapaamisestani trumpetin suuren (pienen) taiturin, Lill-Jörgen Petersenin kanssa. Lill-Jörgen menehtyi helmikuussa yhdesän vuotta sitten, jolloin kirjoitin seuraavasti:
(oheinen kuva tapaamisestani v. 2004, jossa hänet palkittiin jazz-legendana)
https://saxontheweb.wordpress.com/2009/02/
Trumpet player Jörgen Petersen passed away yesterday in Helsinki at age of 78.
Mr. Petersen was better known in Finland than in his native Denmark. In 1960’s his instrumental version of “The Boulevard Of Broken Dreams” was a long-time Top Hit on the Finnish Pop List.
At that time Lill-Jörgen played in Ronnie Kranck’s jazz and dance band in many high school conventions. I played tenor sax in our school band during their breaks and appreciated the chance to speak with Jörgen at back-stage.
Later, in 2004, our paths crossed after several decades. As a chairman of the Finnish Big Band Association (SBBY) I was involved in rewarding Finnish Jazz musicians for lifetime achievements. At the announcement luncheon, I had a wonderful chance to talk with Jörgen, one of the legends, again. He was still a warmhearted himself with wit and sparkle. He reminisced about some practical jokes they used to pull on Raimo Henriksson when he was leading the Big band of YLE (Finnish Broadcasting company). Mr. Petersen was instrumental in founding the UMO Jazz Orchestra (big band) in 1980’s. (I was yesterday night, February 13, listening to UMO with legendary saxophonist Billy Harper as a soloist, but that is a subject for another blog topic.)
Lill-Jörgen Petersen made his mark in big band and rhythm music in Finland. He will be missed by a wide group of music lovers in Finland and by friends and relatives in Denmark.
Petersen oli todellinen taituri trumpetilla. Ilo kuunnella edelleen nauhoituksista.
Tässä yksi minun suosikeistani niin kuin miljoonien muidenkin:
Se on todella loistava esitys.
Ainakin yksi levy on jäänyt meidänkin hyllyyn. Ei vaan ole enää millä soittaisi.
Pentti
Noita vinyyli levysoittimia saa edelleen hyvin varustetuista musiikkimyymälöistä.
Niin tai niitä on alettu valmistaa uudestaan. Ei ole pitkää aikaa, kun niitä oli TM;n testissäkin. Ovat vaan aika hintavia.
Lill-Jörgen oli hyvä trumpetisti, mutta olihan meillä ja on vieläkin Ossi Runne.
Siitä kumpi oli parempi on mahdoton sanoa, mutta tällaiselle big band – musiikin fanille molemmat olivat hyviä.
Runne oli mielestäni taiteellisempi, ei liikoja lirutteluja ainakaan seuraavassa:
Se kepponen, josta mainitsin engl.kielisessä tekstissä:
Kun Radion viihdeorkesteri treenasi kapellimestari Raimo Henrikssonin sovitusta, olivat soittajat sopineet, että Lill-Jörgen soittaa tiettyyn kohtaan väärän äänen. Henriksson tarkkakorvaisena kuuli tietenkin ja keskeytti kappaleen kysyen asiasta. Petersen väitti, että soitti nuottien mukaan. (Hän oli itse lisännyt ylimääräisen ylennysmerkin nuottiinsa.)
Henriksson ei uskonut kertomusta, vaan tuli trumpettipulttiin tarkastamaan. Sillä aikaa toinen juonessa mukana ollut kävi piirtämässä saman merkin kapellimestarin omaan partituuriin, ja tämä oli aivan ymmällään. Miten hän oli voinut tehnyt moisen virheen?
Ossi Runne on monipuolinen mestari alallaan. On turha vertailla näiden mestareiden osaamista- musiikki , kun sellaista, johon kaikki mm. instrumentalistit tuovat oman värinsä.
Oikein Heikki.