EK kannattaa systeemiä – me saamme työn tuloksesta syntyneen voiton, suomalaiset veronmaksajat maksavat turvapaikan saaneen palkan.
*
Miten olisi Kanadan malli?
Onko tämä suurin este: ”Suomen näkökulmasta yhden kriittisen tekijän osaavan maahanmuuttajaväestön houkuttelemisessa muodostaa myös kieli. Englanti ja ranska edustavat maailman pääkieliä ja suurella osalla Kanadan uusista maahanmuuttajista on jo osaamista näistä kielistä.”
*
https://glase.fi/kanadan-maahanmuuton-mallia-vaikea-soveltaa-suomessa/
Otsikko: KANADAN MAAHANMUUTON MALLIA VAIKEA SOVELTAA SUOMESSA
Kanada esitetään mediassa usein maahanmuuton mallimaana. Ihailua herättää eritysesti se, kuinka maa onnistuu houkuttelemaan erityistä maahanmuuttajien pisteytysjärjestelmää hyväksikäyttäen talouden kasvua tukevaa osaavaa ja koulutettua maahanmuuttajaväestöä.
Otteita:
Maahanmuuttajat ihmispääomana (human capital)
Kanadan hallituksen vuoden 2017 maahanmuuttosuunnitelmassa maahanmuuttajat jaetaan taustan ja tulosyyn mukaan kategorioihin, joille kaikille on oma vuosittainen kiintiönsä. Niin kutsuttuja taloudellisia maahanmuuttajia varten on olemassa eri ohjelmia, joiden yhteenlaskettu maahanmuuttajatavoite on yli 170 000 henkilöä. Erilliset kiintiöt on laskettu muun muassa hoitoalan ihmisille (caregivers) ja ranskankielisen Quebecin provinssin osaavan työvoiman ja talouden ohjelmille vuonna 2017. Perheenyhdistämisen kategorian tavoite on yli 80 000 ihmistä. Tässäkin on tehty erilliset laskelmat puolisoiden, kumppaneiden ja lasten sekä vanhempien ja isovanhempien osalta. Hallitus myös suunnittelee ottavansa maahan vuositasolla 40 000 pakolaista, joista 16 000 henkilöä yksityisen sponsorijärjestelmän kautta. Tämän lisäksi suunnitelmassa on erikseen humanitaarisen maahanmuuton kiintiö, 3 500 ihmistä. Kaiken kaikkiaan suunnitelmana on siis ottaa Kanadaan noin 300 000 uutta maahanmuuttajaa, mikä kaksinkertaistaa maan vuosittaisen väestönkasvun. Suurimmassa, taloudellisen maahanmuuton kiintiössä valintaa ohjaa erityinen pisteytysjärjestelmä, jota soveltamalla maahan pyritään houkuttelemaan nuorekasta, kaksikielistä ja osaavaa väestöä paikkaamaan maan huoltosuhdetta. Kaikki Kanadaan saapuvat osaajat eivät kuitenkaan työllisty koulutusta vastaavalle alalle. Elinkeinoelämän näkökulmasta suhteellisen helposti saatavilla oleva maahanmuuttajien muodostama ihmispääoma antaa joka tapauksessa tietynlaista etumatkaa moniin kilpailijamaihin verrattuna.
.
Kanadan turvapaikkapolitiikan kaksijakoisuus
Pakolaisille ja turvapaikanhakijoille on useampia reittejä Kanadaan. Suurin osa pakolaisista tulee valtion rahoittamien ohjelmien kautta. Tämän lisäksi maassa on otettu käyttöön maahanmuuton sponsorijärjestelmä, jossa kanadalaisilla yksityishenkilöillä on mahdollista saada haluamiaan henkilöitä, kuten omia sukulaisia maahan sillä edellytyksellä, että he sitoutuvat rahoittamaan matkat ja maassa oleskelun vähintään vuoden ajaksi. Aivan kaikille ovet eivät kuitenkaan ole avoinna. Rajoituksena ohjelmassa on, että sen avulla viisumia voi hakea vain perheellisille ja naisille. Yksin tulevat miehet sen sijaan on jätetty sponsorijärjestelmän ulkopuolelle. Valtiokoneisto pääsee siis tässäkin tapauksessa arvioimaan maahantulon edellytykset ja perusteet.
Sen sijaan viimeaikaiset, hieman yllättävätkin turvapaikanhakijoiden reitit ja saapuminen Yhdysvaltojen ja Kanadan maarajalle ovat säikäyttäneet kanadalaiset. Presidentti Trumpin tiukentuneen maahanmuuttolinjan jälkeen tuhannet Yhdysvalloissa jopa vuosia oleskelleet ihmiset ovat lähteneet hakemaan parempaa tulevaisuutta pohjoisen rajan takaa. Valtion maarajojen hallinta ja turvallistaminen on siis Kanadassakin kriittinen kysymys. Vaikka pääministeri Trudeaun hallitus nähdään maahanmuuttomyönteisenä, tulijoille on lähetetty viesti siitä, ettei turvapaikan myöntäminen ole kovinkaan todennäköinen vaihtoehto Yhdysvalloista tuleville turvapaikanhakijoille. Valtiovallan tiukentunutta linjaa on selitetty Kanadan maahanmuuttosysteemin eheydellä ja kansan hyväksynnän säilyttämisellä. On helpompaa ymmärtää sodan runtelemista maista tulevien pakolaisten avuntarve kuin turvallisena pidettävän naapurimaan kautta saapuvien ihmisten hätä.
Kanadan mallin kulmakivet puuttuvat Suomesta
Paljon kehuttua Kanadan mallia on vaikea sellaisenaan soveltaa Euroopan maihin ja Suomeen. Kanada on maantieteellisen sijaintinsa vuoksi kauempana maailman kriiseistä ja siirtolaisuuden reiteistä. Sen ainoa maaraja Yhdysvaltojen kanssa on tiukasti vartioitu. Yhdysvallat toimii Kanadan näkökulmasta ikään kuin puskurivaltiona Etelä-Amerikasta ja Meksikosta tuleville, laillisia ja laittomia reittejä pitkin saapuville muuttajille.
Maantieteellisen sijainnin lisäksi myös maahanmuuttohistoria osana kansallista identiteettiä täytyy tunnistaa tekijäksi, joka välttämättä vaikuttaa siihen, millaiseksi yhteiskunnalliseksi kysymykseksi maahanmuutto missäkin valtiossa eri aikoina muodostuu. Suomen näkökulmasta yhden kriittisen tekijän osaavan maahanmuuttajaväestön houkuttelemisessa muodostaa myös kieli. Englanti ja ranska edustavat maailman pääkieliä ja suurella osalla Kanadan uusista maahanmuuttajista on jo osaamista näistä kielistä. Maahanmuuttoa ei samalla tavalla nähdä uhkaksi oman kielen ja kulttuurin säilymisen kannalta kuin esimerkiksi Suomessa. Kanadan ”raa’an rationaalinen” maahanmuuttojärjestelmä ei ole sellaisenaan kopioitavissa Suomeen tai muihin kansallisromanttisen identiteetin omaaviin Euroopan valtioihin. Viime vuonna julkaistu Maahanmuuttopoliittisen Instituutin raportti What’s So Special about Canada? Understanding the Resilience of Immigration and Multiculturalism (2016) kannustaa kuitenkin ottamaan mallia Kanadasta muun muassa seuraavista asioista:
*
****
EK helpottaisi maahanmuuttoa monin tavoin
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005905823.html
20.11.2018
EK helpottaisi maahanmuuttoa monin tavoin – turvapaikan saaneille jopa 70 % palkkatukea
EK haluaa helpottaa työperäistä maahanmuuttoa monin keinoin ja kasvattaa turvapaikan saaneiden maksimipalkkatukea. EK:n johtajan mukaan aasialaiskokin palkkaaminen voi byrokratian takia kestää jopa yhdeksän kuukautta.
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) esitti tiistaina useita työperäistä maahanmuuttoa lisääviä ja helpottavia toimia tulevalle hallituskaudelle.
EK esittää myös, että turvapaikan saaneiden sekä muiden vaikeasti työllistyvien, kuten osatyökykyisten ja pitkäaikaistyöttömien työllistämistä helpotettaisiin palkkatuen nostamisella.
EK:n teesit tulivat sopivasti tuoreen väestöennusteen julkitulon jälkeen. Tilastokeskuksen ennusteen mukaan maahanmuutto vähenee aiemmasta ennusteesta samalla, kun väestö vanhenee ja syntyvyys pienenee.
EK:n mukaan vuosittaisen nettomaahanmuuton lisäksi Suomeen pitäisi houkutella 20 000–35 000 kansainvälistä osaajaa vuoteen 2023 mennessä. ”Osaaja” viittaa kaikenlaisiin aloihin ja koulutusasteisiin lääkäreistä kokkeihin ja siivoojiin.
Työlupien käsittelyajaksi korkeintaan kuukausi
Työlupien käsittelyaika pitäisi saada rajattua korkeintaan kuukauteen, EK esittää. Jos viranomainen ei siihen pysty, lupa katsotaan voimaan tulleeksi.
Lisäksi työvoiman saatavuusharkinta pitäisi EK:n mukaan poistaa kokonaan oleskelulupamenettelystä. Saatavuusharkinta luo EK:n mukaan turhia esteitä työvoiman saannille EU:n ulkopuolelta.
– Lupabyrokratian vähentäminen on keskeisen tärkeää, sillä vaikka saatavuusharkinta on jo tietyillä aloilla ja alueilla poistettu, siitä huolimatta Aasiasta kokin saaminen Uudellemaalle voi kestää yhdeksän kuukautta, vaikka saatavuusharkintaa ei ole, EK:n työelämäasioista vastaava johtaja Ilkka Oksala sanoo.
– Maahanmuuttoviraston käsittely on tarpeen, eli että virasto tarkastaa henkilön taustan kansainvälisistä rekistereistä.
– Se mikä on järkyttävää, on te-keskuksen 2–7 kuukauden käsittely. Tämä käsittelyvaihe on pääsääntöisesti turha. Mitä se hakemus siellä kaikki nämä kuukaudet tekee?
– Yrityksen näkökulmasta tämä tilanne on ihan kammottava. Siinä ajassa monen muun maan yritys ehtii tarjota työntekijälle jo työtä.
Palkkatuki valmiina työhön mennessä
EK haluaa nostaa turvapaikan saaneiden palkkatukea enintään 70 prosenttiin. Järjestö esittää samanlaista korotusta myös osatyökykyisten ja pitkäaikaistyöttömien palkkatukeen.
Nykyisin palkkatuki on korkeintaan 50 prosenttia.
Palkkatukea saisi enintään vuoden.
Osa turvapaikan saaneista on ollut vuosia poissa töistä, eikä koulutus tai osaaminen vastaa suomalaisia vaatimuksia.
Jos todetaan, että tuottavuus ei vastaa täyttä palkkaa, heille voitaisiin myöntää palkkatukea kuten tähänkin asti. Uutta EK:n mallissa on se, että palkkatukipäätös tehtäisiin osana kotouttamissuunnitelmaa.
– Kaikille ei anneta samaa prosenttia, vaan viranomainen arvioi sen. Tärkeää on kuitenkin, että palkkatukipäätös on jo olemassa, kun työnantajalle avautuu paikka tarjota työtä. Niin ettei siinä vaiheessa tarvitse miettiä, minkä hintainen työntekijä on.
Julkisuudessa esillä olleet karkotetut turvapaikanhakijat, joilla olisi ollut työpaikka, voisivat EK:n helpotuksilla mallilla saada mahdollisesti nykyistä helpommin työluvan. Oksala korostaa, että itse turvapaikkakriteereihin ei EK ota kantaa.
Lisäksi englanti voisi toimia asiointikielenä muutamissa isoissa kaupungeissa, joissa toimii ulkomaisia erityisasiantuntijoita kansainvälisissä yhtiöissä. Suomen houkuttavuutta pitää EK:n mukaan lisätä myös siten, että isoimmissa kaupungeissa on nykyistä enemmän vieraskielisiä kouluja ja päiväkoteja.
Olen valmis helpottamaan maahanmuuttoa, kun näytetään että kotoutus toimii ja että maahanmuuttajien työllisyysaste ylittää suomalaisten työllisyysasteen.
Mutta en ole valmis kirjoittamaan shekkiä jälleen kerran uusiin toimiin, kun joka ikinen edellinen on epäonnistunut.
Maahanmuutto voi olla meille avuksi, mutta se edellyttäisi mm. semmoista radikaalia asennemuutosta, että maahanmuuttajia alettaisiin käsittelemään ihmisinä.
”Mutta en ole valmis kirjoittamaan shekkiä jälleen kerran uusiin toimiin, kun joka ikinen edellinen on epäonnistunut.”
’Mestari’ on lausunut:
Jos vene vuotaa eikä ole materiaalia paikata reikää, niin auttaako, jos veneeseen tehdään lisää reikiä?
Täällä nämä Halla-Ahon agentit julistavat uskoaan kuin ristiretkeläiset.
Kukaan puoluehaastattelussa juuri nyt ei halua liittyä Halla-persujen kanssa hallitusyhteistyöhön erilaisin sanankääntein. Että se siitä puolueesta – kuolkoot pois.
Heikki, tarkkaan ottaen vain Petteri Orpo eksplisiittisesti kieltäytyi.
Merkittävää oli, että Sipilä jätti portin auki. Asia ratkaistaan vasta neuvottelujen yhteydessä. Ruotsin tilanne pelottaa.
P.S. En ole Halla-ahon agentti. En vain malttanut olla käyttämättä paljon paheksuttua ’Mestari’-nimitystä 🙂
Harri, mutta kaikki muutkin erilaisin sanan kääntein ilmaisivat yhteistyön hyvin epätodennäköisenä – niin Sipiläkin, eri sanoin ( ei todennäköistä).
Minkä pirun takia pitää joka asiaan vetää Halla-aho ja persut – silloinkin kun ei ole mitään kommentoitava itse asiasta.
Olen jo aikaisemmin kommentoinut !
Hoitoa vaativa persufobia ei ole peruste typeryydelle ja ahdasmielisyydelle, mitä nyt loistavasti edustat.
Milloinkahan opit käsittelemään asian asiana eikä johonkuhun henkilöön kytkettynä ideologiana?
Kanadan malliako olet kommentoinut, karjalainen? – Missä kommenttisi on luettavissa.
Työllisyysaste on kohonnut ja se on hyvä,
mutta kuinka moni tietää paljonko maksetaan erilaisia tukia heille jotka eivät palkallaan elä?
Kokoomuslaiset pörssärit ovat tyytyväisiä, kun työtä voi teettää
pienellä palkalla, niin saa suuremmat voitot jaettavaksi itselleen.
Milloin saisi halvan maahanmuuttaja remonttireiskan hommiin meille, voisin maksa 1€ tunnilta, jos naamataulu alkaa vituttamaan niin ei muuta kuin potkut persiille ja seuraava tilalle.
Me emme tarvitse lisää maahanmuuttajia. Me tarvitsemme uuden ja modernin työvoimahallinnon, joka kykenee osoittamaan oikean työpaikan oikealle henkilölle. Nykyinen työvoimahallinto on vanhentunut ja kangistunut omiin kaavioihinsa.
Tämän päivän työtön keskijohtoon kuulunut mies ei ole saanut mitään apua työvoimahallinnolta yli vuoden kestäneeseen työttömyyteeensä.Mies on hyvin koulutettu ja kielitaitoinen ja erkoisosaaja. Hän jäi työttömäksi, kun firma lopetettiin.
Nykyinen työvoiahallinto on saamaton ja kykenemätön hoitamaan tehtäväänsä, Henkilöstö on urautunut ja leipääntynyt työhönsä. Kallis organisaatio valtiolle ja täysin tehoton. Olisi kait parasta yksityistää työvoimahallinto, jos se toisi uutta vipinää sinne.
Japanissa on pitkään ollut ikääntyvän väestön ’ongelma’, jos niin halutaan sitä kutsua. Elävät pitempään kuin suomalaiset, kun syövät terveellisesti.
Silti he ovat päättäneet säilyttää oman kutturinsa ja alhaiset rikostilastonsa. Ei maahanmuuttajia, erityisesti ei muslimeja.
万歳 Banzai!
Japanilaisilla on omiensakin kanssa tekemistä.
Ei toimi, se toimi se on todettu. Meidän pitää saada kaikki töihin naaman väriin katsomatta.
Tänään, kun kuljin bussilla Hatanpäätä keskustaan ja takaisin edestakaisin 2 krt. kaikissa busseissa oli maahanmuuttajat ratissa ja myös bussi n:o 26 ja Heravannan busseissa paitsi yksi joka oli suomalainen nainen, kun katselin vierestä odotellessani.
Kenen meidän? EK heitä tänne lisää haluaa, niin EK:n jäsenyritykset voivat heitä sitten myös palkata. Ei täällä kukaan kiellä palkkaamasta turvapaikanhakijoita/maahanmuuttajia. Ongelmana tuntuu olevan ennemminkin se, että palkanmaksuhalukkuus on vähissä.
Oletko laskenut kuinka monta joutilasta maahanmuuttajaataustaista on yhtä bussikuskia kohden. Tuo suhdeluku kertoo paljon enemmän esim. huoltosuhteen osalta, kuin satunnaisesti näkemäsi bussikuskit.
Näoin on – maksakoot EK:n jäsenyritykset palkan työntekijöilleen tulivat he mistä tahansa.
Ei ole veronmaksajien asia maksaa yrityksille.
Tuohon bussikuskien tilanteeseen luultavasti vaikuttaa valtiolta saatu tuki. Suomalaisperäisiä saatetaan syrjiä ”positiivisesti” eli hönöpäisesti.
Kansallisvaltiovihamielisestä toiminnasta voitaisiin määrätä vankilatuomioita ja kansallisvaltiovihamielisestä someilusta sakkorangaistuksia,
Kanadan mallia on vaikea soveltaa Suomeen, koska Kanadassa pyritään hallittuun maahanmuuttoon. Suomessa ja Euroopassa kannatetaan hallitsemationta, rajat_auki_kaikille -politiikkaa.
Juha U
Ei kannateta hallitsemattomuutta. Me vaan olemme maahanmuuton sydämessä lähimaineen, joista pakolaiset maasoittain tulevat vrt. Kanada.
Emme me ole maahanmuuto sydämmessa ainakaan jos puhutaan turvapaikanhakijoista. Kaikki meidän rajanaapurimme ovat turvallisia maita. Jos noudatettaisiin EU.n sääntöjä, niin meidän rajoillamme ei pitäisi olla mitään ruuhkaa.
Tuossa avauksen ensimmäisessä linkissä todetaan seuraavaa Kanadan osalta.
”Sen sijaan viimeaikaiset, hieman yllättävätkin turvapaikanhakijoiden reitit ja saapuminen Yhdysvaltojen ja Kanadan maarajalle ovat säikäyttäneet kanadalaiset…. Valtion maarajojen hallinta ja turvallistaminen on siis Kanadassakin kriittinen kysymys. Vaikka pääministeri Trudeaun hallitus nähdään maahanmuuttomyönteisenä, tulijoille on lähetetty viesti siitä, ettei turvapaikan myöntäminen ole kovinkaan todennäköinen vaihtoehto Yhdysvalloista tuleville turvapaikanhakijoille. … On helpompaa ymmärtää sodan runtelemista maista tulevien pakolaisten avuntarve kuin turvallisena pidettävän naapurimaan kautta saapuvien ihmisten hätä.”
Eli ei Kanadakaan ole ottamassa avosylin vastaan turvallisesta maasta tulijoita. Näin pitäisi myös Suomen toimia.
Tätä mieltä Halla-Aho:
”Elinkeinoelämän keskusliitto haluaa, että veronmaksaja maksaa 70% työntekijöiden palkasta. Kokoomuslainen käsitys markkinataloudesta?
EK poliittisine jatkeineen ulvoo työvoimapulaa. Koko 500 miljoonan ihmisen EU/ETA-alueelta ei löydy riittävästi osaajia siivoamaan ja tiskaamaan. Ainakaan sillä hinnalla, joka tästä työstä ollaan valmiita maksamaan.
Yksi mahdollisuus olisi nostaa palkat sille tasolle, että niillä voi elää. Toinen vaihtoehto on tuoda Afrikasta ja Aasiasta halpamamuja, jotka tekevät samat työt 1200 euron kuukausipalkalla ja kuittaavat asumistuet päälle.
Saatavuusharkinnan kautta tulleiden halpamamujen työllisyysaste laskee 3-4 vuoden maassaolon jälkeen kantaväestön alapuolelle. Laskun maksaa veronmaksaja, ja työnantaja voi tuoda uudet halpamamut tilalle.”
Itseasissa juuri näin ja Kokoomuskin alkaa rahastamaan kuin SDP konsanaan valtion rahoja palkan maksuun, eli sinä joka maksat verosi maksat halpatyövoimaa porvarihallitukselle.
… Marko – mikä on siis johtopäätöksesi, mitä pitäisi tehdä realistisesti ?
Lähdetään jo siitä ettei makseta 70% tänne tulevien ulkomaalaisten palkoista. Muutoinhan asia on niin laaja ettei sitä huutoäänestyksellä täällä selvitettyä saada.
Toisaalta, kyllä perustöistäkin pitää maksaa sen verran että toimeen tulee, muutoinhan erotus käydään kelan kassalta… Eli veronmaksajat sen sitten maksaa. Toisaalta taas on niin että syntyvyys laskee eikä täällä ole muutaman vuosikymmenen päästä kuin vanhuksia…
Väinö. Työpaikan hakuun ei työvoimahallintoa tarvita. Kaikki työpaikat löytyy tietokoneelta sen hallinnon sivuilta ja muualtakin. Työvoimahallintoa tarvii ku ilmoittatuu työtötmäksi ja saa samlla oikeuden työttömyyskorvaukseen. Myös hyvinkin jollekin kurssille pääsemiseen tai työvoimahallinnon mitä lie ”tukitöihin”. Työn hakuun riittää tietokone ja puhelin. Jos ei saa niin ei sitten.
Pöhkövaivasta kärsivät freudentalistit ja muut pakkoruotsittajat eivät pidä tulijoiden kielitaidon puutteita ongelmana.
Pöhkövaivaisuutta ei voida kieltää, mutta ei kannata äänestääkään ensi vaaleissa.
Voisi nyt lohkaista ja hymyillä perään että onko sekin persujen ( sin.)syytä kun syntyvyys Alessa kuin euroopankin synkkyys tavallaan valloillaan globaalisine-ilmiöineen on saapunut Lapin jängillekin HeH !
Hys hys ei saa olla eri mieltä,voidaan syyttää rasismiksi vielä !
Toisaalta jos ja kun saavat maamme kansalaisuuden rehdisti,niin tottakai pitää työllistää että saada siihen hyvät mahdollisuudet ja kun otetaan huomioon aleneva syntyvyyskin_ mutta miten lienee kuolevien työpaikkojen korvaaminen vastaavasti uusilla.
Räikeyttä on poliitikassa puolin kuin toisinkin eri puolueissa kuin väestöryhmissäkin : Jotain rajaa !
En saanut viisailta vastausta: Moniko saa verovaroistamme tukea vaikka on työssä? Sekö on tavoite että osa palkkaa maksetaan valtion tukena ja sanotaan työllisyysasteen nousseen?