https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016041721429399
17.4.2016
Ministeriö kaavailee valtion tieverkon yhtiöittämistä ja yksityistämistä
[ Oliko tarkoitus valmistella Suomen tieverkon myyntiä ulkomaalaisille sijoittajille?]
Anne Bernerin liikenne- ja viestintäministeriö on hahmotellut jättimäistä valtion omaisuuden uudelleenjärjestelyä.
*
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005941036.html
19.12.2018
Anne Berner halusi antaa vauraalle Ahvenanmaalle 15 miljoonan euron lisärahoituksen soten varjolla – kokoomus ja siniset torppasivat
Myös valtiovarainministeriö piti esitystä liian avokätisenä.
HALLITUSPUOLUEET kokoomus ja siniset ovat kaataneet keskustalaisen liikenne- ja viestintäministerin Anne Bernerin esityksen Ahvenanmaan rahoituksesta. Myös valtiovarainministeriö (VM) piti keskustan ja Bernerin esitystä liian avokätisenä.
Laissa oli varsinaisesti kyse teknisistä rukkauksista, joita sote- ja maakuntauudistus aiheuttaa Ahvenanmaan rahoitukseen. Berner yritti tämän ohella viedä läpi puhtaasti poliittisen Ahvenanmaan lisärahoituksen.
Bernerin ajama laki olisi nostanut Ahvenanmaan rahoitusta pysyvästi 15 miljoonaa euroa vuodessa. VM:n arvion mukaan se olisi tarkoittanut pysyvää 500 euron lisäystä asukasta kohti eli noin 11 prosentin kasvua.
”Ahvenanmaa saa kuitenkin jo nyt selvästi enemmän budjettirahoitusta kuin mikään muu maakunta”, VM arvostelee Bernerin esitystä.
Ahvenanmaan saama nettorahoitus asukasta kohti on noin nelinkertainen verrattuna siihen mitä maakunnat keskimäärin saavat nettorahoitusta asukasta kohti.
Ahvenanmaa on vauras maakunta, jonka bruttokansantuote asukasta kohti on Uudenmaan jälkeen Suomen toiseksi suurin.
Minä: Se on raha!
Kyllä Berneri on peikkoillut koko uransa ajan.
Berneri heittää varjon myös Sipiän ahväärien ylle.
Sveisiläinen se onkin eikä se Suomalaiseksi muutu vaikka kuinka pesis korvantaustat terv tepivaari
Ei Bernerillä ole mitään motiiveja, hänellä on vain pakkomielle yksityistää kaikki yhteiskunnan toiminnot. Hänet otettiin Sipilän hallitukseen tekemään juuri sitä. Berner ei ymmärrä sitäkään vähää politiikasta ja demokratiasta, kuin itse Sipilä ja siksi hän kuvittelee, että voi tehdä mitä lystää ja mihin pakkomielle pakottaa. Sitäpaitsi Berner ei ole syntyperäinen suomalainen, jpka sai Suomen kansalaisuudenkin vasta juuri ennen Sipilän hallituksen nimittämistä.
Joo eiköhän tuo ole syntynyt ihan muualla kun Suomessa ja sai pika toimituksena Suomen kansalaisuuden ja yksityistäminen on hänen tärkein tehtävänsä terv tepivaari
Kyllä Anne Berner on syntynyt Suomessa ja tarkemmin Helsingissä. Oikeus Suomen kansalaisuuten hänellä on ymmärtääkseni ollut syntymästä asti, se miksi hän ei ole sitä aiemmin hakenut on varmasti hänen henkilökohtainen asiansa.
No paljonko oli ikää kun muutti Sveitsiin terv tepivaari
Hän muutti Sveitsiin siellä asuneen ja sairastuneen äitinsä tueksi joksikin aikaa.
Bernerin esityksiin en ota kantaa mutta ala-arvoisina ja syvältä impivaaralaisina pidän kommentteja joiissa ihminen tuomitaan sen mukaan missä maassa hän on syntynyt.
Minä en tuomitse siitä missä on syntynyt vaan onkin kun loikkari ei ole kovinkaan uskottava politiikko terv tepivaari
Mikä loikkari ??? Paskapuhetta taas kerran.
Kyllä Berneri loikkas kepuun aivan muusta puolueesta missä alussa oli paskapuhetta tulee nyt muualtaa kun minulta terv tepivaari
Ei loikannut, vaan häntä sinne kosittiin, mutta valitsi Kepun.
”Liikenne- ja viestintäministeriksi noussut keskustan Anne Berner myöntää Ylelle allekirjoittaneensa kokoomuksen ehdokassitoumuksen viime syksynä. Ylen tietojen mukaan hän myös tiedusteli ministerin paikkaa kokoomukselta, mutta tämän Berner kiistää.
Politiikka11.7.2015 klo 10:55 ”
Kun kokoomus ei luvannut kiristettyä ministerin salkkua ja kyllä berneri tse itseään kokomukseen tyrkytti sellanen kepulisti terv tepivaari
Huolimatta siitä, että hän hankki Suomen kansalaisuuden näinkin myöhään, hän on suomalaisempi kuin moni meistä. Asunut Suomessa koko pienen ikänsä ( 54-vuotias), opiskellut täällä Hankkenissa, omat firmansa täällä, tuntee politiikan kiemurat täällä. Sujuvasanainen kielitaito, suomi, ruotsi, englanti, saksaa, ranska.
Se, että joku sekoittaa pakkaa politiikassa, on hyvä- siellä tulee sitten aina turpiin, pelkurit pysykööt puskissaan ja toisten selän takana.
”Se, että joku sekoittaa pakkaa politiikassa, on hyvä- siellä tulee sitten aina turpiin, pelkurit pysykööt puskissaan ja toisten selän takana.”
Sinähän vaikutat halla-aholaiselta.
Onhan Berner poikkeus, paljolti poliitikot kuitenkin puhuvat varman päälle sellaista liturgiaa josta tietävät opetuslastensa tykkäävän.
Riskipeliähän yltiöinnovatiiivisuus on, sananlaskukin sanoo että ei ole kaikki karkaukset saaliiksi.
En vaikuta- Hallalla on vain yksi teema, Berner on sentään laaja-alainen.
Berner on yksisilmäinen, hän näkee vain sillä yhdellä silmällä, joka osoittaa yksityistämistä. Berneri pani sekaisin koko taxijärjestelmän, eikä se vieläkään toimi mm. Kelataxia saa odottaa kuolemansaisaatkin tuntitolkulla hoitoon pääsyä.
Tampereen Taksi on ovella kun on sovittu, Lisäksi on Pali-palveluliikenne ovelta ovelle. Kuolemansairas soittakoon 112 ja ambulanssi on ovella alta aikayksikön.
Maaseutu on ongelma ja on ollut aina.
Tehtävänä myydä valtion omistus ns suomen olikarkeille ja pörssäreille. No Venäjällä on nähty miten kansan käy kun pieni porukka mellastaa.
Berner ajaa yksityistämistä ja kansalaisten rahastamista kavereidensa firmoille seurauksista piittaamatta.
Heikki, vaikka paljon asioista tiedätkin, niin tästä taksilaista et tunnu tietävän yhtään mitään.
Ennen täällä maaseudulla oli todella palveva taksijärjestelmä, palvelua sai jopa yölläkin. Silloin auto päivysti kopilla, jonne soittamalla sen sai liikkeelle.
Nykyään ei ole sitä päivystyspakkoa ja jos haluaa yöllä taksin, ainoa keino on soittaa kuskin omaan numeroon. Sitä numeroa ei siis saa mistään keskitetysti ja joss siihen soittaa, siihen ei vastaa kukaan. Ei ne kuljettajat päivystä yöllä, kun ei ole pakko.
Kelakuljetus toimii ympärivuorokautisesti, mutta tilaus pitää tehdä Tampere -taksin numerosta ja auto saatta tulla mistä sattuu, vaikka Ylöjärveltä ja huomenna taas Urjalasta. Ne kuljetukset siis kestää jos ylensäkään onnistuvat.
Sellanenkin erikoisuus, jos täältä 70 kilometrin päästä taksi tuo potilaan Taysiin, niin ajo päättyy siihen, kun kuljetettava astuu pois autosta. Uusi kyyti alkaa siitä, kun kyydittävä astuu autoon ja ajo saattaakin suuntautua vaikka Mänttään, ainakin poispäin kotoa. Odotusajasta ei enää makseta, jos se on pidempi, kuin 15 minuuttia.
Nyt noita maaseutakseja on lopettanut monikin kuljettaja tämän uuden lain takia, kohta niitä ei enää ole.
Katson asiaa kylläkin vain taajaman ja Tampereen näkökulmasta, jossa homma toimii.
Siltä näyttää, mutta Tampere ei ole maailman napa eikä ainoa paikka, missä asutaan.
Valitettavasti näyttää siltä, että tietyt onmaan napaasna tuijottavat kellokkaat kykenevät ajattelemaan vain kivikeskustoja ja niiden asukkaita muista, eli 2/4 suomalaisista, täysin piittaamatta.
piti olla ”3/4 suomalaisista”
Paljon parjausta kohdistuu tähän uuteen taksikäytäntöön, itse kun en juuri taksia joudu käyttämään niin epätietoisena kysyn että onko tästä uudesta tavasta taksiliikennöinnissä mitään hyötyjä?
Myllymatti, taksikuskit kiittää, kun poistui se päivystyspakko. Saavat nukkua yöt rauhassa.
Varsinainen aihe oli Anne Berner motiivit – ei kuinka suomalaisena joku häntä pitää. Halla-aho ei myöskään liity mitenkään Anne Berner toimiin ministerinä.
Anne Berner’n motiivit taitavat olla aikasuppeat – bisnestä omaan piikkiin
Siinähän ei sinänsä ole mitään väärää, kunhan bisneksen teko ei tarkoita veromaksajilta kerättyjen rahojen perusteetonta jakoa omille ’kavereilleen’ – tässä tapauksessa ahvenanmaalaisille.
”Halla-aho ei myöskään liity mitenkään Anne Berner toimiin ministerinä.”
Tyyli on sama eli päämäärätietoisuus yleisöä kumartamatta.
Berner yksityistää, Halla-aho tavoittelee kansalaisten ruumiillista ja taloudellista turvallisuutta ja kulttuurillista itsenäisyyttä muotioikuista piittaamatta.
Ahvenanmaan väkiluku: 29 489 (2017)
Anne Berner halusi antaa vauraalle Ahvenan¬maalle 15 miljoonan euron lisä¬rahoituksen soten varjolla.
.. mikä tekee 509 euroa jokaiselle Ahvenanmaan asukkaalle vuosittain lisää kaiken aikaisemman päälle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001669973.html
18.4.2010
Tämä maakunta käy ahkerimmin valtion kirstulla
Valtion menot henkeä kohden ovat suurimmat Ahvenanmaalla, Helsingin Sanomat kirjoittaa. Saaristomaakuntaan valuu rahaa itsehallinnon ja varustamotukien myötä.
Erot muuhun Suomeen ovat huomattavat. Ahvenanmaalla valtion menot ovat 13 225 euroa asukasta kohden, kun muualla maassa euroja kuluu 6 997 euroa per henkilö, selviää Tilastokeskuksen tuoreista luvuista. Myös suhteessa valtiolle takaisinpäin virtaaviin tuloihin Ahvenanmaa on selkeästi nettosaajana.
Ahvenanmaa saa itsehallintoonsa budjettituloista 0,45 prosentin tasausmaksun. Viime vuosina noususuhdanne kasvatti siirtosummaa vauhdilla. Tilastokeskuksen luvut ovat vuodelta 2008, jolloin valtio siirsi Ahvenanmaalle keskimäärin 8 428 euroa asukasta kohden. Suomen keskiarvo oli tuolloin 1 785 euroa, joka sisältää kuntien valtionosuudet.
Toinen Ahvenanmaan merkittävästi suurempi etu on varustamotuet, jotka nostavat Ahvenanmaan yritystoimintaan saamat tuet 2 444 euroon per henkilö. Keskimäärin Suomen maakunnat saavat yritystukia 564 euroa asukasta kohden. Varustamotuista osa valuu myös muualle kuin Ahvenanmaalle.
Ahvenanmaalla on Suomen alimmat kuntaveroprosentit, jotka liikkuvat keskimäärin 17 prosentin tuntumassa. Muualla maassa kuntaveroa maksetaan keskimäärin 19 prosenttia. Luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia, sillä Ahvenanmaalla terveydenhuollosta huolehtii maakunta, manner-Suomessa kunnat.
Berner osti raadollisesti kolme professoria hiljaiseksi
.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701262200060678_uu.shtml
26.1.2017
. https://img.ilcdn.fi/b9Ws35YJrX7xZIdZEAAyytIgWac=/full-fit-in/612x/img-s3.ilcdn.fi/ed74ac602d1f0bae573e972f79e3b13d8a7239cc4307d9e6670d8fc70a83aae8.jpg
Perustuslakivaliokunnassa on vuosien aikana vakiintunut tietty tulkintalinja, joka toistuu vaalikaudesta toiseen. Tästä tulkintalinjasta pitävät huolen vakioasiantuntijat, jotka jatkavat vaikka valiokunnassa istuvien kansanedustajien kokoonpano muuttuisi.
.
Akatemiaprofessori Kaarlo Tuori, professori Olli Mäenpää ja professori Tuomas Ojanen kuuluvat näihin asiantuntijoihin, joille on uskottu tulkintalinjan ja -perinteiden vaaliminen.
.
Sattumalta he ovat ristiriitaisia tuntemuksia herättäviä asiantuntijoita. Joku saattaisi sanoa, että he ovat änkyröitä. Mäenpää ja Tuori ovat entistä laitavasemmistoa, joita joskus kutsuttiin taistolaisiksi.
,
Perustuslakivaliokunta maksaa palkkiota vakioasiantuntijoilleen. Palkkio on muutama satanen lausunnolta.
–
Hallituksen ministerit ovat valittaneet, että moni lakiesitys tulee valiokunnasta bumerangina takaisin, koska ne eivät läpäise asiantuntijoiden sihtiä. Yksi ministeri valitti äskettäin, että asiantuntijat eivät suostu antamaan ennakkolausuntoja hallitukselle.
Tämä johtuu siitä, että valtioneuvoston kanslia ei perinteisesti ole maksanut lausunnoista.
Liikenneministeriö sai kuitenkin kolmelta perustuslakivaliokunnan vakioasiantuntijalta ennakkolausunnot. Professorit osoittivat lausunnoissaan, kuinka tieverkkoyhtiötä koskevat lait pitää kirjoittaa, jotta ne eivät jämähtäisi perustuslakitarkastuksessa.
Kukin professori sai 8.600- 20.000 euron korvauksen työstään.
Ostiko Berner professoreilta sopivia mielipiteitä? Heille maksettiin sentään iso korvaus.
Tästä ei ollut kysymys. Selitys on paljon raadollisempi.
///
Professorit ovat tehneet ministeriön kanssa sopimuksen, joissa on tärkeä ehto. Professoreita sitoo yksityisoikeudellinen vaitiolovelvollisuus. He ovat lupautuneet siihen, että ministeriö päättää, mitä he voivat sanoa käsiteltävästä asiasta.
.
Miksi tällä on merkitystä? Siksi, että he sopimuksen tehdessään ja rahaa ottaessaan ovat samalla sulkeneet itsensä pois perustuslakivaliokunnasta, kun tieyhtiötä käsitellään.
.
Perustuslakivaliokunta ei voi käyttää näitä kriittisiä asiantuntijoita, jos Bernerin idea joskus valmistuisi lakiesitykseksi.
.
Valiokunta joutuu käyttämään asiantuntijoina sellaisia lainoppineita, jotka suhtautuvat väljemmin perustuslaillisuuteen. Sanottakoon heitä vaikka lampaiksi.
.
Berner toisin sanoen osti kolme ansioitunutta professoria hiljaiseksi.
.
Tämä sopii bisnesetiikkaan, mutta sopiiko se yhteiskuntaetiikkaan?
Yleistyessään tällä on mullistavat vaikutukset politiikkaan. Keiden muiden suita liikenneministeriö on tukkinut? Ovatko sote- ja maakuntauudistuksen valmistelijat blokanneet rahalla ulos asiantuntijoita?
Onko vain jäävuoren huippua?
*
Finavia-lausunnot paljastavat: Berner pelkäsi oman asemansa puolesta, Sipilä kieltäytyi tapaamasta Tiuraniemeä
17.2.2017
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201702172200072877_pi.shtml
Samaisessa lausunnossaan Tiuraniemi kertoo tarkastusvaliokunnalle pyytäneensä lokakuussa 2015 pääministeri Juha Sipilältä (kesk) audienssia asiaan liittyen. Tapaaminen ei järjestynyt.
*
Tiuraniemi erosi tehtävästään 4. joulukuuta 2015 eli kaksi vuorokautta sen jälkeen, kun hän sai ensimmäisen kerran kuulla, että Berner oli neuvotellut sovinnosta tilintarkastusyhteisön kanssa hänen tietämättään.
– Olin todella tyrmistynyt tavasta, jolla minua painostettiin sovintoehdotuksen taakse, Tiuraniemi sanoo 13. syyskuuta 2016 antamassaan lausunnossaan.
*
Linkkejä:
Johdannaissotkua taustoittaviin Iltalehden aikaisempiin juttuihin pääset tästä, tästä, tästä, ja tästä .
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016052521623207_uu.shtml
.
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201702172200072877_pi.shtml
.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016091322307249_uu.shtml
Eduskunta aloitti Finavia-kohun käsittelyn – Berner pakoili ja Sipilä vaikeni
.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016091422313182_uu.shtml
Finavian ex-pomo syyttää ministeriä painostamisesta: ”Ohjaus oli suoraa ja se tuli Berneriltä”
.
Otteita:
Kyse oli Finavian vuosina 2009-2011 tekemistä johdannaiskaupoista, joista oli tullut tappiota 34 miljoonaa euroa. Finavian silloinen hallitus päätti syyskuussa 2015 nostaa vahingonkorvauskanteen yhtiön entistä hallitusta ja eräitä yhtiön entisiä johtajia vastaan. Myös Finavian entinen tilintarkastustoimisto Deloitte &Touche haluttiin saada oikeudelliseen vastuuseen.
*
Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV kehotti tuolloin Finaviaa järjestämään yhtiökokouksen, jossa olisi voitu päättää mahdollisista vahingonkorvauskanteista, vaikka yhtiön hallitus ei niitä enää ajanutkaan. Yhtenä perusteluna yhtiökokoukselle VTV:llä oli myös prosessin saaminen läpinäkyväksi.
Liikenne- ja viestintäministeri Berner ei kuitenkaan suostunut kutsumaan koolle yhtiökokousta, vaikka perustuslaissa Suomen korkeimmaksi kansalliseksi tarkastusviranomaiseksi määritelty VTV sitä suorastaan vaati. Berner olisi voinut halutessaan järjestää yhtiökokouksen hyvinkin nopeasti, sillä Finavian omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä hän hallitsee valtion täysin omistaman yhtiön koko osakekantaa.
Bernerin ylimalkaisen perustelun mukaan yhtiökokouksen järjestämiselle ei kuitenkaan ollut mitään tarvetta.
Niinpä kanneoikeus vanheni ja tappiot jäivät Finavian eli valtion eli veronmaksajien maksettaviksi. Myös tilintarkastustoimisto selvisi ilman oikeudenkäyntiä ja mahdollisia kymmenien miljoonien eurojen vahingonkorvauksia.
****
Koko artikkeli:
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016052521623207
26.05.201
6
IL-analyysi: Valtion viraston salainen selvitys: Rajut moitteet Bernerille
Ministeri Anne Bernerin toimien laillisuus aiotaan selvityttää perustuslakivaliokunnassa, kirjoittaa politiikan toimittaja Tommi Parkkonen.
Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksen yrittäjähenkisyyden ruumiillistuma, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) on tullut tunnetuksi kovapäisenä ja suorasukaisena päättäjänä, joka ei juuri muiden mielipiteitä kuuntele.
Tämä tuli esiin esimerkiksi viime vuoden lopussa, kun Berner itsepintaisesti kieltäytyi kutsumasta koolle Finavian yhtiökokousta, jossa olisi voitu päättää mahdollisista kanteista miljoonatappioiden perimiseksi.
Kyse oli Finavian vuosina 2009-2011 tekemistä johdannaiskaupoista, joista oli tullut tappiota 34 miljoonaa euroa. Finavian silloinen hallitus päätti syyskuussa 2015 nostaa vahingonkorvauskanteen yhtiön entistä hallitusta ja eräitä yhtiön entisiä johtajia vastaan. Myös Finavian entinen tilintarkastustoimisto Deloitte &Touche haluttiin saada oikeudelliseen vastuuseen.
Finavia on lentoasema- ja lennonvarmistustoiminnasta vastaava valtionyhtiö, jonka omistajaohjauksesta vastaa liikenne- ja viestintäministeri – eli tällä hetkellä Anne Berner.
lll
Vahingonkorvausasialla oli kiire, sillä kanneoikeus oli vanhenemassa vuoden 2015 lopussa. Finavian hallitus kuitenkin perui yllättäen joulukuun alussa kanteet ministeri Bernerin suorittaman ”omistajaohjauksen” jälkeen.
Tuolloin Finavian hallituksen puheenjohtaja Riitta Tiuraniemi syytti Berneriä hyvän hallinnon vastaisesta ja merkittävästä puuttumisesta Finavian toimintaan – ja protestina tälle Tiuraniemi erosi tehtävästään. Hän ei ole ainoa Finavian hallituksen jättänyt, joka on perustellut eroaan Bernerin toiminnalla.
Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV kehotti tuolloin Finaviaa järjestämään yhtiökokouksen, jossa olisi voitu päättää mahdollisista vahingonkorvauskanteista, vaikka yhtiön hallitus ei niitä enää ajanutkaan. Yhtenä perusteluna yhtiökokoukselle VTV:llä oli myös prosessin saaminen läpinäkyväksi.
Liikenne- ja viestintäministeri Berner ei kuitenkaan suostunut kutsumaan koolle yhtiökokousta, vaikka perustuslaissa Suomen korkeimmaksi kansalliseksi tarkastusviranomaiseksi määritelty VTV sitä suorastaan vaati. Berner olisi voinut halutessaan järjestää yhtiökokouksen hyvinkin nopeasti, sillä Finavian omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä hän hallitsee valtion täysin omistaman yhtiön koko osakekantaa.
Bernerin ylimalkaisen perustelun mukaan yhtiökokouksen järjestämiselle ei kuitenkaan ollut mitään tarvetta.
Niinpä kanneoikeus vanheni ja tappiot jäivät Finavian eli valtion eli veronmaksajien maksettaviksi. Myös tilintarkastustoimisto selvisi ilman oikeudenkäyntiä ja mahdollisia kymmenien miljoonien eurojen vahingonkorvauksia.
VTV päätti oma-aloitteisesti käynnistää Finaviassa sekä liikenne- ja viestintäministeriössä varsin harvinaisen laillisuustarkastuksen. Virasto halusi selvittää muun muassa sen, onko Finavian tappiollisten johdannaiskauppojen selvittelyssä toimittu valtion – eli jälleen kerran veronmaksajien – edun mukaisesti.
Nyt selvitystyö on edennyt niin pitkälle, että eduskunnan tarkastusvaliokunta on saanut nähtäväkseen VTV:n alustavan raportin. Tarkastusvaliokunnalle kuuluvat valtion taloudenhoidon valvontaa koskevat asiat.
Iltalehden tietojen mukaan raportti moittii poikkeuksellisen kovin sanamuodoin Berneriä. Ministerin muun muassa todetaan puuttuneen rajusti Finavian toimintaan vastoin lähes kaikkia omistajaohjauksen pelisääntöjä. Erään tarkastusvaliokunnan jäsenen mukaan VTV:n raportti onkin ”tosi rankkaa tekstiä”.
Samaisten Iltalehden tietojen mukaan tarkastusvaliokunnassa on väläytelty jopa kanteiden nostamista eli suomeksi sanottuna oikeuteen menemistä. Mistä Berneriä voitaisiin syyttää, onkin sitten vielä epäselvää. Pelkkä toimivallan ylittäminen ei vielä riittäne syyksi.
Joka tapauksessa tarkastusvaliokunta suunnittelee Bernerin Finavia-omistajaohjauksen laillisuuden selvittämistä ainakin ”talon sisällä” eli eduskunnan perustuslakivaliokunnassa.
Viimeksi kun perustuslakivaliokunta pohti ministerin toimien laillisuutta, silloinen pääministeri Matti Vanhanen (kesk) oli lähellä päätyä vaalirahoituskohun keskeltä valtakunnanoikeuteen.
lll
Berner-asian poikkeuksellisuudesta ja arkaluonteisuudesta kertoo se, että VTV:n raportti on leimattu salaiseksi ja edes tarkastusvaliokunnan jäsenet eivät ole saaneet pitää asiaan liittyviä papereita, vaan ne kerättiin heiltä pois viime viikolla pidetyn kokouksen jälkeen.
Tämä ei ole normaalia toimintaa tarkastusvaliokunnassa.
VTV:n selvitystyö jatkuu edelleen eikä tarkastusvaliokunta käsitellyt Berneriä tiistain kokouksessaan. Eikä sitä tehdä torstainkaan yhteiskokouksessa valtiovarainvaliokunnan ja talousvaliokunnan kanssa, sillä sen aiheena ovat ”veroparatiisit, veronkierto ja kansainvälinen verosuunnittelu”.
Toki joku ilkeämielisempi voisi ajatella, että juuri tuossa kokouksessa pitäisi keskustella nimenomaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneristä (kesk).
Onhan tuossa taas ”persuoikeusasiamiehen” agendaa kerrakseen. Mutta ei yhteenvetoa. Syystä, että kaikkien haluttaisiin uppoutua raamatun kokoisiin väitteisiin ?
Sitä ihmettelen tässä blogissa, että Aalbanuksen ja Koivulan tekstit ylittävät kaikki blogien perusideat.
Kiitos Albanus.
Jk : ”Mutta ei yhteenvetoa. ”
Miten jk selvisi opinnoistaan jos ei tällaista pientä tekstimäärää jaksa lukea?
Miten Anne Berneriä arvostelevan tekstin esiintuonti kertoo esittäjästään? – kertoo ainoastaan ettei esittäjä ole Kepulainen , ehkä..
No jk hyväsyy vain omat ajatuksensa, vai?
Blogit ovat eri asia kuin novellin pituiset romaanit vailla varsinaista yhteenvetoa ja oikeaa ongelman ratkaisuehdotusta.
Tuntuu siltä että muutamat muutkin kuten Koivula, Savikivi jne, kuvittelevat olevansa päteviä valtavilla siteerauksillaan jne.
Ette ole ymmärtäneen blogien tarkoitusta alkuunsakaan.
”Tuntuu siltä että muutamat muutkin kuten Koivula, Savikivi jne, kuvittelevat olevansa päteviä valtavilla siteerauksillaan jne.
Ette ole ymmärtäneen blogien tarkoitusta alkuunsakaan.”
————————
Et liene ymmärtänyt lainausten tarkoitusta. Lainailemme vähän niin kuin tiedemiestyyliin erilaisia lähteitä. Ja annamme lähdelinkit, jotta jokainen voi tutustua asiaan omin päinkin.
k: ”Blogit ovat eri asia kuin novellin pituiset romaanit .”
Tämä on jk:n kanta –pitäköön hyvänään.
jk: ”Ette ole ymmärtäneen ..”
Ilmeisesti jk katsoo olevansa erinomainen ’ymmärtäjä” – miksi?
*
Jos lukija ei jaksa perehtyä tekstiin tai asiaan, niin hän jättäköön asian käsittelyn muiden vahvempien tehtäväksi.
Albanus, yliarvioit omien romaaniesi arvon- sorry ! Kirjoita kirja ja myy ne !
Katso jk edes linkkejä – siis ei mitään romaaneja:
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016052521623207
Otteita:
Kyse oli Finavian vuosina 2009-2011 tekemistä johdannaiskaupoista, joista oli tullut tappiota 34 miljoonaa euroa. Finavian silloinen hallitus päätti syyskuussa 2015 nostaa vahingonkorvauskanteen yhtiön entistä hallitusta ja eräitä yhtiön entisiä johtajia vastaan. Myös Finavian entinen tilintarkastustoimisto Deloitte &Touche haluttiin saada oikeudelliseen vastuuseen.
*
Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV kehotti tuolloin Finaviaa järjestämään yhtiökokouksen, jossa olisi voitu päättää mahdollisista vahingonkorvauskanteista, vaikka yhtiön hallitus ei niitä enää ajanutkaan. Yhtenä perusteluna yhtiökokoukselle VTV:llä oli myös prosessin saaminen läpinäkyväksi.
Liikenne- ja viestintäministeri Berner ei kuitenkaan suostunut kutsumaan koolle yhtiökokousta, vaikka perustuslaissa Suomen korkeimmaksi kansalliseksi tarkastusviranomaiseksi määritelty VTV sitä suorastaan vaati. Berner olisi voinut halutessaan järjestää yhtiökokouksen hyvinkin nopeasti, sillä Finavian omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä hän hallitsee valtion täysin omistaman yhtiön koko osakekantaa.
Bernerin ylimalkaisen perustelun mukaan yhtiökokouksen järjestämiselle ei kuitenkaan ollut mitään tarvetta.
Niinpä kanneoikeus vanheni ja tappiot jäivät Finavian eli valtion eli veronmaksajien maksettaviksi. Myös tilintarkastustoimisto selvisi ilman oikeudenkäyntiä ja mahdollisia kymmenien miljoonien eurojen vahingonkorvauksia.
*
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201702172200072877_pi.shtml
****
Jos jk ei jaksa lukea edes sitä mitä iltapäivälehden lukija jaksaa lukea, niin miten jk on selvinnyt opinnoissaan?
Tässä jälleen yksi todiste Bernerin taitamattomuudesta ja yli-innokkaasta yksityistämishaluista.
Leikkauspotilas joutui odottamaan taksia 8 tuntia – Joutui lopulta tilaamaan itse ambulanssin: ”Hoitajat tekivät parhaansa”
Tänään klo 9:01
Naisen mukaan Kela-kyydin toimivuuden epävarmuus asettaa sairaat, vammaiset ja vanhukset sietämättömään asiaan.
Kaikkiin maakuntiin on valittu kilpailutuksen perusteella Kelan taksitilauksista vastaava palveluntarjoaja.Kaikkiin maakuntiin on valittu kilpailutuksen perusteella Kelan taksitilauksista vastaava palveluntarjoaja.
Kaikkiin maakuntiin on valittu kilpailutuksen perusteella Kelan taksitilauksista vastaava palveluntarjoaja. MIKA RINNE
Loppilainen nainen on joutunut kärsimään siitä, kun Kela-kyydit eivät toimi. Viime viikolla hän tarvitsi leikkaukseen menoa varten paarikuljetukseen soveltuvan taksin.
Tamperelaisesta välityskeskuksesta hyvissä ajoin tilattu kyyti ei ilmaantunut sovittuun aikaan. Nainen joutui matkustamaan naapurin maastoauton takaosaan kyhätyllä makuualustalla sairaalaan, jotta pääsi ajoissa leikkaukseen.
Töölön sairaalassa tehty leikkaus onnistui naisen mukaan hienosti, mutta paluukyyti ei.
– Odotin osastolla kahdeksan tuntia. Hoitajat tekivät parhaansa ja soittelivat Helsingin Kela-taksin numeroon. Lopulta jouduin tilaamaan yksityisen ambulanssin, jotta pääsin yöksi kotiin, nainen kertoo.
Kela-kyydin toimivuuden epävarmuus huolestuttaa naista suuresti.
– Se vaarantaa potilaiden pääsyn hoitoon ja asettaa sairaat, vammaiset ja vanhukset sietämättömään asemaan. Myös hoitohenkilöstön resursseja käytetään väärin, kun sovittuja aikoja peruuntuu ja hoitajat joutuvat järjestelemään kyytejä, nainen toteaa.
Karjalainen kuulostaa itäsomalilaiselta mutta onkin luokannopettaja joka vahvassa uskossaan haluaa raitiovaunun kotiovelle🤔🤗, aja asiaasi siihen asti kun Berner kyllästyy ja poistuu politiikasta eli noin vuoden.