Suoraan sanoen ihan hanurista. En ymmärrä miksi hyvin toiminut tunnuslukukorttisysteemi piti vaihtaa tuohon.
Kirosin ääneen laskujani maksaessa tuon laitteen kanssa, kun oli kokoajan jotain häiriötä, eikä näppäilemäni koodit meinanneet kelvata.
Onneksi sain lopulta maksut kuitenkin maksetuiksi.
Nordea jatkaa tunnuslukukorttia vielä koko tämän vuoden.
Eikös siinä ole sama yksinkertainen tunnusluku ja pin-koodin käyttö kuten kännykässäkin. Ei tarvii muuta muistaa ja paperiset muistilaput saa heittää menemään.
Pentti
Periaatteessa kyllä. Kuitenkin minulla tökki, kun verkkopankki ei meinannut millään huolia koodeja. Tietokoneen ruutuun tuli vaan teksti: häiriö järjestelmässä, yritä myöhemmin uudelleen.
Pentti
Se laite tulee aiheuttamaan itse Nordealle hirvittävät ongelmat.
Sen huomasin jo kun kävin konttorissa sitä hakemassa. Virkailijat olivat pihalla kuin lumiukot ja möhlivät tileille pääsyn.
Sanoivat, että paperinen toimii koko vuoden 2018 ja laite toimitetaan sitten postite hyvissä ajoin.
Näyttäisi siltä, että ei siinä mitään järjen jättiläistä tarvita, kun sitä tunnuslukulaitetta käyttää. Ihan samat tavat ja toiminnot, mitä kännykälläkin, se vaan on aina mukana.
Jos joku ei Nordean konttorissa osaa sitä neuvoa, on varmaan ollut kesälomittaja näin talvella.
Minä, Heikki, sinuna soittaisin pankin asiakaspalveluun, ihan piruuttanikin.
Pentti
En viitsi enää olen jo hattuillut riittävästi.
… ja vielä, asiakaspalvelija on kokenut keski-ikäinen rouva.
Voisko Pentti laittaa ko laitteesta kuvan ja käyttöohjeen?
Korjaan Pentillä on kännykkä.
Niilo
Mene Nordean sivulle, siellä se on jopa videolla neuvottuna. Ei tarvitse edes pankkiin kirjautumista.
Minulla on virolaisen pankin laite, joka keksii tunnuslukuja. Pienen taskulaskimen näköinen. Kyllä sitä voi käyttää, mutta se paperinen kulkee mukavammin aina mukana.
Eipä tarvitse kuljettaa mitään mukana, kun hoita nuo pankkiasiat kotoa.
Kaikkinainen ylimääräinen taskuissa riepoo kunnolla.
… ja s…. tanan kännykän kokoiset härvelit ihmisten kiusaksi. Minä en pysty kirjoittamaan kännykkään virheettömästi tekstareita vaikka kääntäisi vehkeen.
Minun sormilleni sopii hanurin tai pianon koskettimien kokoinen näppäin.
Ymmärrän erinomaisesti perusteet miksi tähän mennään. Toisaalta EU pakottaa, toisaalta tunnuslukukortin huolimattomasta säilyttämisestä on aiheutunut paljon vahinkoa ja se on aika turvaton. Toki, sen laitteen olisi voinut tehdä huomattavasti viisaammin. Siis oikein huomattavasti.
Itse olen suosinut pitkään kännykkäpohjaisia monen faktorin autentikointeja, kuten Nordean koodit-sovellus. Oikein käytettynä ne ovat loistava parannus tietoturvaan. Ne eivät kylläkään ole minkään asteen optio henkilölle joka ei halua käyttää ja ylläpitää älylaitteita. Ja jos älylaitteessa on tietoturva huono, ne ovat katastrofi.
Älylaitteet ovat jo nyt katastrofi ottamalla huomioon kaikki kansankerrokset.
Pankkien tulee palvella ihmistä eikä päinvastoin.
Se vaan lienee ohenemaan päin tämä kansankerros joka siinä fyysisessä pankissa käy laskunsa maksamassa. Suurin osa ei todennäköisesti käy pankkirakennuksessa edes vuosittain. Melko loogista että konttorien määrät vähenevät ja aukioloajat lyhenevät.
… ei koske minua.
Heikki
Kyllä se koskee sinuakin, kohta pankit sulkevat konttorinsa ja kaikki hoidetaan verkossa. Minulle OP ilmoitti, että he ovat irtisanoneet tilini, tule hakemaan rahasi pois. Paljonhan siellä ei ole rahaa, mutta on kumminkin. Muutama päivä sitten kävin siellä ja odottelin jonkun aikaa, pari virkailijaa juorusi lähimmässä kopissa ja kovasti heillä oli hauskaa. Lopultakaan ketään ei kiinnostanut palvella minua, tai edes sanoa, että joskus palvellaan. Aikani ihmettelin ja pyörin kantapäilläni, lopulta lähdin pois. Sinne jäi rahani, olkoon siellä , ei se ole pankkiini eikä tule olemaankaan.
Hitto tätä uutta kännykkää , tässä on entistäkin pienemmät näppäimet, mutta näyttöä on selkeä. Toimii minulla wlanilla ilman korttia, kuinka nyt vaan sattui käteeni.
OP:n asiakas olen(tiedä sitten kuinka kauan), ei ainakaan vielä ole tiliäni irtisanottu.
Minä hoidan kaikki verkossa, mutta on joskus pakko käydä pankissakin asioimassa.
Pankit voisivat kieltämättä joskus palvella paremmin, mutta eivät hekään voi elää irti maailmasta.
S-Pankki varmaan jää viimeiseksi kassa-asioissa palvelevaksi pankiksi kun ”konttoreita” on siellä sun täällä.
Ymmärrän hemmetin hyvin ihmisiä jotka eivät halua opetella älykännykkää. Toisaalta ymmärrän hemmetin hyvin perusteita haluta suojata verkkopankkia paremmin. Eivät ne rikolliset jää tien viereen ihmettelemään kehityksen kulkemista ohi. Eivät voi pankitkaan, eivätkä valtiot, eikä EU.