Anne Berner ei ehkä tiedäkään, miten paljon Suomessa on vielä senkin jälkeen yksityistämättä, kun VR on pantu lihoiksi. Miksi ei Anne Berner tiedä, no siksi, että Anne Berener on ns. uusi suomalainen, jos on suomalainen sydänjuuriaan myöten lainkaan.
Tässä tulee lista yksityistettävistä julkisen puolen laitoksista, joka ei ole täydellinen, mutta viitteellinen ja josta Anne Berner voisi saada paljon puuhasteltavaa tulevan syksyn ja talven varalle, jos Sipilän hallitus istuu niin kauan.
Verovirasto, Kela, rajavartiolaitos, poliisitoimi kaikkine eri sektoreineen, vankeinhoitolaitos ja kaikki rahapeliyhtöt.
Siinä on Anne Bernerille, armoitetulle Sipilän bisnesenkelille aluksi puuhasteltavaa lyödä lihoiksi mainitut virastot tai laitokset.
Oli se onni, että Anne Bernerin suku älysi tulla Suomeen Sveitsistä, sillä nyt meillä on bisnesnainen omasta takaa, joka osaa, tietää ja taitaa kuinka bisnestä tehdään.
Taas kerran Väiskilä asenteellinen väärinymmärrys. Mitään ei yksityistetä, vaan kaikki pysyy 100 % valtion yhtiössä. Kilpailutetaan vaan alihankkijat nykyisen hälläväliäsysteemin poistamiseksi. VR on möhlinyt ihan kaikki omat uudistuksensa mitä ei ikinä on tehnytkin. Viimeksi lippuuudistus ja konnarien poisto junista.
Berner on paras ja rohkein ja pelkäämätön ministeri ikinä.
Lippujen tilaamisesta VR:ltä.
Kun on yrittänyt auto/junapaketin tilaamista pohjoiseen, on kaiken nähnyt ja kokenut. Huonoin tai ainakin epäjohdonmukaisin käyttäjäkokemus, mitä olen nähnyt.
Mikä muuttuu de facto, kun valtio pysyy edelleen omistajana? Omistajaohjaus on jo nyt näyttänyt, että ”kuormasta syönti” vaan jatkuu. Jos tulee lisää pomon paikkoja, niin ”kuormasta syöjiä” on yhä enemmän.
Hyväveliverkostot elävät ja voivat hyvin, kun Berner aina välillä hämmentää keitoksiaan.
Meillä on jo tarpeeksi esimerkkejä, poliitikkojen puuttumisesta valtion laitosten uudelleen organisointiin. Maamme sähköverkko ja tv:n jakeluverkko myytiin halvalla ja nyt kuluttajat maksavat kalliisti sähköstä ja huonosti toimivasta tv:n jakeluverkosta.
Valtion laitosten uudelleen organisointi ei ole sama asia, kuin jonkin tuotemerkin markkinointi, jota Anne Berner tekee siviilitöikseen.
”Mikä muuttuu de facto, kun valtio pysyy edelleen omistajana?”
Jos tulee toinen operaattori kiskoille, niin valtio ei välttämättä ole siinä omistajana.
Tiedoksi blogistille, ettei VRää yksityistetä, vaan mahdollistetaan kilpailu. Yleensä kilpailu laskee hintoja ja parantaa palvelua.
Miten kilpailua voi lisätä, jos ei markkinoille päästetä uusia yrittäjiä? Kun uusia yrittäjiä tulee, ottavat he jonkin osuuden markkinoista, joka on pois VR:ltä. Vähin erin voi käydä niinkin, että koko raurtatieliikenne on siirtynyt pois VR:ltä uusille yrittäjille. Kun tarpeeksi suuri osuus markkinoista on uusien yrittäjien hallussa, alkaa raaka rahastus kuluttajien kukkaroilla, kuten kävi, kun sähköverkko myytiin halvalla yksityisille. Siinä on tämän asian pihvi.
Tätä samaa kaavaa yritetään soveltaa nyt myös soteen. Kun yksityiset ottavat vähitelleen yhä suuremman osuuden valtion sosiaali -ja terveysmenoista on porvarihallitus päässyt tavoitteisiinsa.
Sinisilmäisyys on suomalaisten pahe.
Miten maatamme hallitaan? 5 loikkariministeriä ja puhemies.
Ei ole hallinnassa edes ruhtinaallinen lisäeläke.
Kohta alan liputtamaan sen puolesta, että Venäjä miehittäisi tämän maan! Tuskin he saisivat niin suurta tuhoa aikaan, mitä Berneri seurakuntineen on jo saanut aikaan!
Berneriläistä sosialismia ollaan saatu sietää jo liian kauan.
Koko julkinen liikenne on katastrofissa. Taksit, linja-autot, junat. Kyllä se vielä lentoliikenteenkin sosialisoi veroparatiisiin!
Edellisen kopsasin il:n kommenteista.
Samaa mieltä!
Valitrettavasti Bernerin viimeisin möläys kilometrikorvauksista fillaristeille osoitti sen terveen järjen ja suhteellisuudentajun puuttuvan.
… miten niin. Tapa, joka vähentäisi mahdollisuuksien mukaisesti autoilla liikkumista kaupunkialueilla. Vapaan autoedun omistajat sensijaan liikkuvat ruuhkiksi saakka veroedun ja vapaan autoilun tuomin eduin.
Väinön ykstyistämislistalta kannatan rahapeliyhtiöiden yksityistämistä. Minulla on vahvoja epäilyksiä nykyisen toiminnan ja hallintorakenteiden tehokkuudesta ihan vaan siksi että näin usein on virkamiesten hoidellessa bisnestä. Samalla järkeistettäisiin tuottojen jako, ei enää ikäänkuin tortta på tortta systeemiä jossa valtiovalta tukee ja peliytiö tukee vaan tukien suunittelu ja toteutus yksiin käsiin.
Myös enemmän panosta peliriipuvuuksien torjuntaan, esimerkiksi automaatit pois markettien auloista.
Onko kepu enää kepu?
”… miten niin. Tapa, joka vähentäisi mahdollisuuksien mukaisesti autoilla liikkumista kaupunkialueilla. Vapaan autoedun omistajat sensijaan liikkuvat ruuhkiksi saakka veroedun ja vapaan autoilun tuomin eduin.”
Suosittelen ottamaan suhteellisuudentajun mukaan.
Tuon vapaan autoedun saaneita on kaikkiaan varsin pieni määrä eivätkä he yksistään todellakaan aiheuta niitä massiivisia ruuhkia.
Kyllä ne ruuhkat ovat ihan tavalliseten ihmisten tekosia.
Fillaripelleily ei mitenkään merkittävästi voi vaikuttaa autoilun määriin, koska fillarin käyttö perustuu ihan johonkin muuhun, kuten matkaan, fillarireitteihin, ideologiaan, yksin kulkemiseen jne jne.
Jos ihmisen pitää liikkua ns. paremmassa puvussa, kuljettaa edes hiukan tavaroita, kuljettaa jotakuta toista edes osa matkasta, kulkea pidempi matka jne, ei fillari ole todellakaan vaihtoehto.
Orwellimaista ajattelua. Miksi tämä yksi lisävaihtoehto voi olla pahasta ?
Esitin n. 15 vuotta sitten VR:n johdolle vaunuja, joissa olisi työskentelypisteet työmatkan ajaksi ( joustavat nettiyhteydet- puhelinyhteydet jne… ). Se ”työaika” työntekijällä luettasiiin työajaksi. Pikkuhiljaa jotkut menevät siihen suuntaan- hitaasti ja VR vielä hitaammin.
Kirjoittajalla juhak tuntuu olevan jalat tukevasti maassa, hyvä juttu.
”Orwellimaista ajattelua. Miksi tämä yksi lisävaihtoehto voi olla pahasta ?”
Ei kukaan kiellä fillarointia työmatkalla nyt eikä tulevbaisuudessa, mikäli et ole sattunut huomaamaan.
En minä käsittääkseni fillarointia vastustanut, vaan ideologisten tukiaisten lisäämistä.
Typeryyttä on ruveta maksamaan siitä uusia korvauksia, kun fillarireitit jo maksetaan yhteisistä varoista eikä fillarointi aiheuta sen fillarin oston jälkeen juurikaan kustannuksia.
Ideologinen rahanjako ei ole millään tavalla perusteltavissa.
… niin kadut ja maantietkin.
No omaan taskuun vetäjä kuten pari muutakin ministeriä on terv tepivaari
Anne Berner on realisti pohdinnassaan:
”Liikenneministeri odottaa, että ulkomaiset operaattorit ovat kiinnostuneita tulemaan Suomen rautateille.
-Oletan että HSL:n kokonaisuuden ja eteläisen Suomen taajamaliikenteen osalta kansainvälistä mielenkiintoa saadaan, hän sanoo.”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/227356-anne-berner-kllle-ulkomaiset-operaattorit-ovat-kiinnostuneita-tulemaan-suomen
Entä loppu osa Suomesta?