Salen Seinähullu Höper”turvallisuus”keskusko järjesti? (Minä vaan kysyn!)
Suomea vaan ei oteta NATOon.
http://www.ulkopolitiikka.fi/artikkeli/1690/miksi_liittya_natoon/
” Miksi liittyä Natoon?
Suomen liittyminen sotilasliittoon pienentäisi sodan uhkaa Itämeren alueella, kirjoittaa Björn Wahlroos.
Tammikuun 20. päivänä 1940 Winston Churchill, tuolloinen laivasto- ministeri, piti puheen, jossa hän kuvasi puolueettomien maiden asemaa puoli vuotta aiemmin alkaneessa maailmansodassa seuraavin sanoin: »Jokainen ruokkii krokotiiliä siinä toivossa, että krokotiili syö hänet viimeiseksi. Kaikki toivovat, että myrsky laantuu ennen kuin on heidän aikansa tulla nielaistuksi.»
Jotain samanlaista voisi vain hiukan liioitellen sanoa Suomen turvalli- suuspolitikan nykydoktriinista. Paasikiven–Kekkosen linjan jäljiltä siihen on pesiytynyt toiveajattelua ja historialliseen kokemukseen perustuva pyrkimys pysyä sivussa maailmanpolitiikan päänäyttämöltä. Niin kauan kuin Neuvostoliiton asevoimilla oli Euroopassa selvä ylivoima, tämä oli kiistatta viisasta politikkaa. Näin ei kuitenkaan välttämättä enää ole nykymaailmassa, jossa voimatasapaino on muuttunut.
YYA-sopimuksen johdannossa tunnustettiin Suomen pyrkimys pysyä suurvaltojen eturistiriitojen ulkopuolella. Kirjausta pidettiin Suomen puolueettomuuspolitiikan kulmakivenä. Toisin kuin useimmat Neuvos- toliiton intressipiiriin kuuluneet maat, Suomi ei käyttänyt Neuvostoliiton hajoamista hyväkseen.
Kun YYA-sopimus vuonna 1992 irtisanottiin, Suomi jatkoi linjallaan vält- täen sotilaallista liittoutumista ja selkeitä kannanottoja suurvaltojen kiistakysymyksissä. Maalle oli pitkään ollut eduksi pysyä syrjässä suur- valtapolitiikan pelikentältä ja Suomen poliittinen johto oli vakuuttunut siitä, että samalla linjalla oli hyvä jatkaa.
Maailma oli kuitenkin muuttunut, ja se muuttuu edelleen. Huippuvuosi- naan 1970-luvun puolivälissä Neuvostoliiton talous vastasi kooltaan ehkä kolmannesta Yhdysvaltain taloudesta; nykyään Yhdysvaltojen talous on noin viisitoista kertaa suurempi kuin Venäjän.
Liuskeöljyteknologian kehittyessä öljyn hinta näyttää asettuneen 50 dollarin tuntumaan, mikä ei riitä talouskasvun nopeutumiseen Venäjällä. Sen vuoksi Venäjällä ei ole juurikaan varaa kasvattaa sotilasmenojaan. Todennäköistä on, että se joutuu leikkaamaan niitä lähivuosina.
Vuonna 1975 Varsovan liitolla oli läntisten arvioiden mukaan Euroopas- sa välittömästi käytettävinään 57 divisioonaa ja 19000 taisteluvaunua. Natolla oli vastaavasti 27 divisioonaa ja noin 6500 taisteluvaunua. Neu- vostoliiton ylivoima konventionaalisessa aseistuksessa oli murskaava.
Venäjän armeija on edelleen merkittävä, mutta enää se ei ole mikään su- pervalta-armeija. Vaikka sitä on viimeisten viidentoista vuoden ajan mo-dernisoitu, suurin osa sen kalustosta on neuvostoajalta. Vanhoja T-72, T-80 ja T-90 -taisteluvaunuja korvataan uusilla T-14-vaunuilla, mutta uudistus kestänee kymmenen vuotta.
Kansainvälinen strategisten tutkimusten instituutti IISS arvioi, että Ve- näjän läntisellä ja eteläisellä sotilasalueella on nyt noin 140000 sotilas- ta, jotka muodostavat 12–15 prikaatia. Käyttökelpoisia taisteluvaunuja on noin 1 200 ja taistelulentokoneita 700. Näiden sotilasosastojen toimintakyvystä on vaihtelevia arvioita.
Useimpien asiantuntijoiden mielestä Venäjän parhaiden joukkojen kärki on kuitenkin hyvin kapea.Venäjä on finanssikriisin jälkeen joutunut hidas- tamaan sotilasmenojensa voimakasta kasvua. Niiden arvioidaan nyt olevan noin 75 miljardia dollaria vuodessa. Yhdysvaltain sotilasbudjetti sen sijaan on yli 600 miljardia dollaria. Sen ja liittolaisten sotilaallinen voima on perinteisillä mittareilla mitattuna jo moninkertainen Venäjään nähden. Maavoimissa ylivoimaa kasvattaa edelleen Yhdysvaltojen huo- mattava etumatka johtojärjestelmien ja taistelukentän digitalisoinnissa. Ilmavoimissa ylivoima on määrällisesti nelinkertainen, mutta koneiden ja niiden aseistuksen ominaisuuksista johtuen länsiliittoutuneiden ilmaylivoima on tätäkin suurempi.
Alivoima-asema on johtanut Venäjän sotadoktriinin muuttumiseen. So- tilasalueita ei enää ole varustettu käymään sotaa omalla suunnallaan, vaan voimia joudutaan keskittämään. Aivan kuten Nato sen ollessa alakynnessä 1970-luvulla, Venäjä hyväksyy nyt taktisten ydinaseiden ensikäytön.
Merivoimissa Yhdysvaltojen ylivoima on murskaava. Kymmenellä tuki-alusryhmällään ja sukellusveneillään Yhdysvallat hallitsee valtameriä. Ja, kuten sanottu,Venäjä on Italian kokoinen talous.Maa on todellinen soti- laallinen suurvalta enää vain ydinaseistuksella mitattuna. Venäjän soti- laallisia ambitioita ei siksi pidä yliarvioida.Sotilasvoiman käytöllä on kui- tenkin ollut ja on edelleen merkittävä rooli maan sisäpolitiikassa. Kun poliittista valtaa ei öljyn hinnan laskettua enää ole voitu legitimoida vaurauden kasvulla, sitä on perusteltu sotilaallisella menestyksellä ja kunnialla. Ukrainan ja Krimin tapaiset operaatiot voivat siksi tarvittaessa uusiutua, myös Itämeren alueella.
Sotilaallisella voimalla mitattuna tilanne itärajalla ei ole koskaan ollut Suomelle niin edullinen kuin se on nyt…
Suomi ei ole koskaan luottanut kollektiiviseen puolustukseen. Saimme talvisodan aikana valikoidusti vapaaehtoisuuteen perustuvaa apua, mutta tuon avun sotilaallinen merkitys jäi vaatimattomaksi. Suomi on siksi ylläpitänyt puolustusvoimia, jotka naapurimaiden leikattua puolustusmäärärahojaan ovat muodostuneet alueellisesti merkittäviksi.
Suomi voi nykyään talouttaan korvaamattomasti vahingoittamatta perustaa kuudesta kahdeksaan melko hyvin varustettua prikaatia. Sillä on voimakas ja itäisten alueittemme maantieteen tukema panssarintor- juntakapasiteetti,yli 200 Leopard-taisteluvaunua sekä modernisoitava- na oleva tykistö. Suomen ilmavoimat pystyy kuudellakymmenellä F/A- 18-koneellaan – yhteistyössä Naton tai Ruotsin ilmataistelujohtojärjes- telmien kanssa – varmistamaan, ettei maahan hyökkäävä vihollinen helposti saa ilmaherruutta.
Sotilaallisella voimalla mitattuna tilanne itärajalla ei ole koskaan ollut Suomelle niin edullinen kuin se on nyt. Venäjällä ei käytännössä ole pa- luuta asevelvollisuuteen perustuvaan kansanarmeijaan. Se ei kriisitilan- teessa voisi ryhmittää edes puolta eurooppalaisista joukoistaan maam- me rajoille,jolloin sen ylivoima ei riittäisi takaamaan hyökkäyksen onnis- tumista.On siksi vaikea kuvitella,että tervejärkinen venäläinen sotilasko- mentaja suosittelisi maansa poliittisille päätöksentekijöille hyökkäystä Suomeen.
Tämä johtopäätös tulee entistä ilmeisemmäksi, kun otamme huomioon Venäjän muut sotilaalliset vaihtoehdot sen luoteisella rajalla. Etelä-Suo- men kautta ei edetä minnekään, ja toisaalta Suomenlahden eteläpuolel- la eteneminen on huomattavasti helpompaa kuin sen pohjoisrannalla. Viro ei voi liikekannallepanolla koota itärajalleen läheskään yhtä paljon joukkoja kuin Suomi, ja sikäläinen maasto on panssaroidulle ja mekanisoidulle hyökkääjälle huomattavasti helpompi.
Baltia kuuluu myös historiallisesti Suomea selkeämmin Venäjän intressi- piiriin. Siksi on ymmärrettävää, että Viro perustaa puolustuksensa Natoon ja sen perussopimuksen viidenteen artiklaan.
Nato on vuorostaan signaloinut sitoutumistaan Baltian maiden ja Puo- lan puolustamiseen perustamalla sinne ilmeisen pysyviä mutta sotilaal- liselta painoarvoltaan vaatimattomia maajoukkoja sekä järjestämällä meri- ja ilmasotaharjoituksia lähialueilla. Viron kollektiivinen puolustus edellyttää Yhdysvaltojen läsnäoloa. Mikäli sen sitoutuminen Euroopan puolustamiseen heikkenee, Viron turvallisuuspoliittinen asema hapertuu.
Tässä tilanteessa voi hyvin argumentoida, että Nato-jäsenyys ei ole Suomelle mielekäs. Pystymme todennäköisesti huolehtimaan turvalli- suudestamme omin voimin, jolloin jäsenyyden tärkeimmäksi käytännön eduksi jää poliittinen ja hankintayhteistyö. Ne taas ovat hoidettavissa EU:n tiivistyvän puolustusyhteistyön kautta.
Rauhankumppanuus lienee vuorostaan riittävä tae sille, että ilmavoimil- lamme on kriisitilanteessa käytettävissään Naton tiedustelumateriaalia ja mahdollisesti myös taistelujohdollista tukea. Miksi ottaa kannetta- vaksemme Nato-jäsenyyden kielteiset vaikutukset Venäjän-suhteisiin ja vahvistaa sikäläistä piiritysmentaliteettia, kun selviämme varsin hyvin yksinkin?
Suomessa Nato-jäsenyys on nähty ensisijaisesti lupauksena sotilaalli- sesta avusta kriisitilanteessa. Nato-sopimuksen viides artikla velvoittaa kaikkia jäsenmaita tulkitsemaan hyökkäyksen toiseen jäsenmaahan hyökkäykseksi niitä vastaan sekä ryhtymään tarvittaviin sotilaallisiin vastatoimiin. Mikäli olisimme Naton jäsen, viides artikla velvoittaisi liiton muita jäseniä tulemaan apuun, jos joutuisimme hyökkäyksen kohteeksi.
Nato-jäsenyyden kielteisimpänä puolena on yleisesti pidetty sitä, että artikla velvoittaisi myös meitä ryhtymään toimiin jonkin muun jäsen- maan joutuessa hyökkäyksen kohteeksi. Analyysin sijaan puhe on yleensä nopeasti siirtynyt »sinkkiarkkuihin» ja vähemmän imartelevaan turvallisuuspoliittiseen käsien pesuun: »meidän poikiamme» ei saa lähettää taistelemaan vieraalle maaperälle.
Kollektiivisen turvallisuuden ja Nato-sopimuksen viidennen artiklan idea ei kuitenkaan rajoitu sotilasavun saamiseen selkkauksen käynnistyttyä. Viides artikla on ennen kaikkea pelote. Kollektiivisen puolustuksen pe- rusajatus on se, että potentiaalinen hyökkääjä joutuu ottamaan huomi- oon, että hyökätessään tämä käytännössä julistaa sodan kohdemaan lisäksi joukolle muita maita, jotka ovat velvollisia ryhtymään sotatoimiin maata vastaan.
Suomen liittyminen Natoon ei siksi vahvistaisi vain Suomen omaa puo- lustusta. Koska Suomen puolustusvoimat ovat (vain) alueellisesti mer- kittävät, Nato-jäsenyytemme vahvistaisi ennen kaikkea Viron puolus- tusta. Hyökkäys Viroon velvoittaisi Suomen ryhtymään sotilaallisiin toimiin hyökkääjää vastaan. Käytännössä tämä merkitsisi sitä, että hyökkääjän olisi varattava lisää voimaa hyökkäystään varten. Tarvitta- va voima muodostuisi helposti niin suureksi,ettei sotilaallinen hyökkäys Viroon enää näyttäisi mielekkäältä. Suomen sitoutuminen Nato- sopi- muksen viidenteen artiklaan vahvistaisi siten merkittävästi sen pelote- vaikutusta, mikä vuorostaan pienentäisi sodan uhkaa Itämeren alueella.
Viron puolustaminen ei edellytä Suomelta altruismia. Suomella on päin- vastoin suuri intressi puolustaa eteläistä naapuriaan. Mikäli Viro joutuisi miehitetyksi, Suomen olisi lisättävä sotilasmenojaan.
Samalla on todennäköistä, että merirahdit Suomenlahdelle nousisivat tavalla, joka huomattavasti heikentäisi vientiteollisuutemme kilpailuky- kyä. Kansainväliset luottoluokituslaitokset nostaisivat myös arviotaan Suomeen liittyvästä poliittisesta ja turvallisuusriskistä tavalla, joka mer- kitsisi luottoluokituksemme alenemista ja ajan myötä ulkomaisen vel- kamme hoitokustannuksen huomattavaa nousua. Lopulta olisi kysyt- tävä, mitä tapahtuu seuraavaksi? 1940-lukua mukaillen voisi sanoa: Estlands sak är vår, Viron asia on meidän.
Naton vaihtoehdoksi on tarjolla sekä eurooppalaista että pohjoismais- ta sotilasyhteistyötä. Kummallakin on hyvät puolensa. EU:n sotilasyh- teistyö tarjoaa mahdollisuuksia materiaalihankintojen koordinointiin ja kaluston asteittaiseen yhdenmukaistamiseen, mutta tie asevoimien todelliseen yhteistoimintakykyyn on pitkä. Yhteistyö Ruotsin kanssa tehostaa puolestaan meri- ja ilma-alueittemme valvontaa ja tukee ran- nikkopuolustus-tamme. Kumpikaan yhteistyö ei kuitenkaan vahvista Viron turvallisuutta.
Jos emme liity Natoon,Suomi ruokkii krokotiilia toivoen sen siksi syövän meidät viimeiseksi. Etumme mukaista on, että turvallisuustilanne Itämeren alueella säilyy hyvänä.
Toisin kuin maamme pasifistinen vähemmistö väittää, rajaamalla puo- lustusvoimiemme käytön maamme rajojen sisäpuolelle emme edistä rauhan asiaa, päinvastoin. Osallistumalla Naton pohjalta Euroopan kollektiiviseen puolustukseen vahvistamme huomattavasti viidennen artiklan pelotevaikutusta Itämeren alueella ja edistämme näin rauhaa.
Jos emme liity Natoon, Suomi ruokkii krokotiilia toivoen sen siksi syövän meidät viimeiseksi.
Itämeren turvallisuustilanne voi muuttua lähitulevaisuudessa. Jäsenyy- dellä on Ruotsissa Suomea laajempi tuki. Ruotsin puolustusvoimien kyky vaikuttaa Naton jäsenenä merkittävästi Baltian maiden turvalli- suustilanteeseen on kuitenkin vaatimaton. Apu, jota ne voivat tarjota, on käytännössä samaa, jota Naton muut jäsenmaat jo nyt tarjoavat, eli ilma- ja/tai merivoimia.
Ruotsi päätti vuonna 2009 lopettaa rauhanajan yleisen asevelvollisuu- den. Tätä päätöstä edelsi kaksi vuosikymmentä kestänyt asevelvolli- suuden alasajo. Asevelvollisuusarmeijan alasajo yhdistettynä huomat- taviin puolustusmenojen leikkauksiin on laskenut varsinkin Ruotsin maavoimien suorituskykyä. Ruotsin kontribuutio Viron kollektiiviseen turvallisuuteen olisi vaatimaton. Maan mahdollinen liittyminen Natoon ei siksi merkittävästi laskisi sodan riskiä Itämeren alueella.
Suomen ja siten myös Viron asemaa se kuitenkin muuttaisi.Mikäli Ruot- si hakee jäsenyyttä ja itse jätämme sen tekemättä, Suomi jää sotilaalli- sesti liittoutumattomaksi ja viime kädessä Venäjän intressipiiriin. Käytännössä tämä merkitsee paljon puhutun Nato-option käyttöajan umpeutumista ja liukumista kohti YYA-aikakaudelle ominaista suhdetta Venäjään. Silloin mahdollisuutta liittyä Natoon ei enää ole.
Virolle vaikutukset voisivat olla tätäkin vakavammat.Viro ja Nato tarvit- sevat Suomea ehkä jopa enemmän kuin me itse sotilaallisesti tarvit- semme Natoa. Kun otetaan huomioon myös maamme taloudelliset ja laajat turvallisuuspoliittiset intressit,on selvää,että meidän tulisi yhteis- työssä Naton kanssa ryhtyä Viron alueellisen koskemattomuuden takuumieheksi.
Kirjoittaja on hallituksen puheenjohtaja Sammossa, Nordeassa ja UPM-Kymmenessä. ”
Nalle on ryhtynyt sörsläämään asiassa, josta ei tiedä eikä ymmärrä mitään, ja joka ei hänelle julkisuuden henkilönä kuulu.
***
https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/vedomosti-nordea-jattamassa-venajan-6677132
Vedomosti: Nordea jättämässä Venäjän
Nordea tarkastelee Venäjältä vetäytymistä, kirjoittaa venäläislehti Vedomosti vedoten nimettömiin lähteisiin.
Lehden mukaan Nordea olisi keskustellut Venäjän-toimintojensa myynnistä mahdollisten ostajien kanssa jo pidemmän aikaa. Yhtenä vaihtoehtona on pelkän lainaportfolion myynti, kirjoittaa Vedomosti.
Nordea ei kommentoinut myyntihuhuja Vedomostille, eikä kommenttia pyytäneelle Bloombergille.
Nordea palvelee Venäjällä nykyisin enää yritysasiakkaita. Pankki lopetti vähittäisliiketoimintansa maassa jo vuonna 2015.
Tarkistin, että Nordean tililtäni tai Nordea Capital -palvelustani ei ole veloitettu Nato-jäsenmaksua.
Vielä.
Minäkin olen Nordean asiakas, mutta pitää miettiä kuinka siitä voisi kiemurrella muualle…
Siirsin vähät rahani toiseen pankkiin, mutta Nato optio meni jo – toki sitä voisi vielä yrittää.
Päivän mietelause:
Jos piereskelee liikaa vallan huipulla, saattaa tulla syrjäytetyksi.
Winstoni olisi hallinnut mielellään vähän pidempääkin.
Ihan hyvä mietelause…
Tosin tuo prosessi on saattanut alkaa tuon jälkimmäisen jutun tiimoilta…
Nallen touhu on perseestä.
https://yle.fi/uutiset/3-9918503
Nordea myöntänyt miljardilainoja varustamoyhtiöille veroparatiisien kautta
Nordea on myöntänyt noin kymmenen miljardin euron arvosta lainoja veroparatiiseihin rekisteröidyille varustamoyhtiöille. Lainoja ovat myöntäneet etenkin Nordean Suomen ja Norjan konttorit tai niiden alaisuudessa toimivat Lontoon sekä Singaporen yksiköt.
6.11.2017 klo 18:24
Yhtiöiden todelliset omistajat ovat kuitenkin lähinnä Pohjois-Euroopassa kuten Norjassa toimivia yrityksiä. Tämä ilmenee Paratiisin paperit -nimellä tunnetun jättimäisen tietovuodon asiakirjoista.
Varustamoala on veroparatiisien käytössä edelläkävijöiden joukossa. Nykyisin valtaosa suurista tankkereista, risteilyaluksista ja muista laivoista seilaa jonkin veroparatiisimaan lipun alla. Alalla puhutaan niin sanotuista mukavuuslippumaista.
Mukavuuslipun alla olevien alusten todellista omistajista on vaikea saada selvyyttä. Usein aluksissa rikotaan työsuojelu- ja ympäristömääräyksiä ja niissä saattaa olla moninkertainen kirjanpito.