Sikäli kuin porukkaa tunnen, ”eettinen evoluutio”tarkoittaa Hesan ja Turun ”yliopistoissa”, että pitää olla ”PAREMPI” ”ROTUMURHAPEILINEUROONI”!!!
https://yle.fi/uutiset/3-9745373
Jari Ehrnroothin kolumni: Lenin-kultti pois Suomesta!
Satavuotiaan Suomen pääkaupungissa on yhä Leninille omistettu puisto. Voitaisiinko juhlavuoden kunniaksi katsoa menneisyyteen hieman kriittisemmin, kysyy Jari Ehrnrooth.
Suomen historia 1.8.2017 klo 07:00
Murha ei vanhene eikä sitä sovita mikään rangaistus. Entä kansanmurha? Rikokset ihmisyyttä vastaan?
[Eivät vanhene.
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2015/05/pahimmat-kansanmurhaajat
1. Kesari Hirohito, 30 miljoonaa… ]
Kehitystä tapahtuu monella alueella mutta ainoaa todellista edistystä on ihmiskunnan eettinen evoluutio. Niin yksittäisen pienen ihmisen kuin kansakunnankin arvokkuus määrittyy siitä, viekö tämä asioita hyvään vai huonoon suuntaan.
[RK: Uudehko termi…
https://www.americanscientist.org/article/an-ethical-evolution
http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000002903492.html
http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/8555?Page=1
Sille ”hyvyydelle” on oltava objektiivinen kriteeri.
Veikkaan, että sellaista ei välttämättä nimenomaan moraalin puolelta löydy.]
Satavuotista itsenäisyyttään juhlivan Suomen olisi pelkän hymistelyn lisäksi hyvä katsoa menneisyyden peiliin myös kriittisesti ja tehdä jokin moraalisesti merkitsevä ele. Jokin menneisyyden hallinnan täsmäisku, joka ottamalla kantaa maailmanhistoriaan sysäisi eettistä evoluutiota eteenpäin.
Mikä se voisi olla?
Vastaus löytyy Helsingin kantakaupungin korkeimmalta kukkulalta puiden siimeksestä, jossa suomalaiset yhä pakotetaan palvomaan Lenin-setää.
Maj-Lis Rosenbröijer voitti 1960-luvun alussa Alppipuiston eteläisim- mästä saarekkeesta järjestetyn suunnittelukilpailun. Täällä Linnanmä- en ja Kulttuuritalon kainalossa voi kylmänäkin kesänä kokea sen ihmeen, että astuu sisään taideteokseen, joka kaikkien aistien kautta tartuttaa ihmiseen hyvin kokonaisvaltaisen olemassaolon tunteen. Minulle tämä puisto on selittämättömällä tavalla täydellinen – siinä mielessä kuin jokainen onnistunut taideteos on: sitä ei halua muuttaa vaan sille haluaa antautua.
Juuri tämä suomalaisen puistotaiteen helmi nimettiin uudelleen vuon- na 1970 sen kunniaksi, että Neuvostoliitossa vietettiin V.I. Leninin sata- vuotisjuhlavuotta. Siitä alkaen on neuvostoimperialismin kalmankoura ojentunut puistossa kulkijoiden ylle ja levähtäessään he joutuvat istumaan ihmishirviön syliin.
Minusta puiston nimi tulisi muuttaa joko Maj-Lis Rosenbröijerin tai Ukko Pekan (Svinhufvud) puistoksi.
Verratkaa Venäjää Saksaan, joka edes jossain määrin on pantu kantamaan syyllisyyttä holokaustista
[RK: LENININKÖ pitäisi kantaa vastuusta holokaustista???!!!]
On makuasia, haluammeko Alppipuiston korkeimman osan nimellä tehdä kunniaa herkälle suomalaiselle taiteilijalle vai itsenäisen Suomen kantajäärälle, mutta on täysin väärin tehdä sillä kunniaa väkivaltaiselle bolsevistiselle hirmuhallitsijalle, joka johti proletariaatin diktatuuria ja teki venäläisestä imperiumista kansojen hautausmaan.
[Ai mitä KANSOJA a) Lenin b) Neuvostoliitto ”hautasivat”?
NL:n aikana lakkasi olemasta yksi ainoa sikäläinen kansa, kamassisa- mojedit, joita oli 1908 ollut 12 klp ja 1912 8 klp. Viimeinen äidinkielinen kamassi, rouva Jevgenija Plotnikova kuoli 1979. Kieli on hyvin kirjoissa ja kansissa, sen pisti sinne jo Kai Donner, ja sittemmin mm. Paul Ariste jatkoi.
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2013/12/yk-n-ihmisoikeuksien-paiva-10-12-ja-human-rights-watch
Ettei olisi taas tullut löysästi nojattua johonkin rikolliseen haistapaskaan?
Tässä viimeinen kamassi Jevdokia Plotnikova: *
Olen ottanut asian puheeksi johtavien poliitikkojemme kanssa ja vastaus on aina sama: meillä Suomessa ei ole tapana muutella paikkojen nimiä.
Tuskin mikään osoittaa heikompaa moraalia kuin vedota konventioi- hin silloin kun olisi mahdollisuus oikaista menneisyyden virheitä ja edistää ihmiskunnan eettistä evoluutiota. Ja sitä paitsi, eikö paikkojen nimiä muutettu juuri silloin, kun Helsinki (1970) ja Kotka (1979) nimesivät puistonsa Leninille?
Nyt kun pääkaupunki on saanut Jan Vapaavuoresta uuden ryhdikkään pormestarin ja hänellä on rinnallaan uudet energiset apulaispormesta- rit, he voisivat näyttää esimerkkiä eettisestä johtajuudesta pyyhkimällä hirmuhallitsija Leninin nimen pois sieltä, minne se on nimenomaan ympätty väkinäisesti täydentämällä puiston alkuperäistä nimeä.
Se olisi itsenäisyyden juhlavuoden symbolisesti arvokkain teko.
[Se olisi Kansainvälisen Haistapaskantiedehuorulan TIETEENVASTAINEN TERRORITEKO!]
Mutta Suomi voisi tehdä enemmänkin.
Menneisyyden hallinta on nimenomaan niiden vastuulla, joilla on sii- hen mahdollisuus ja jotka ovat aiemmin osallistuneet vääryyksien kät- kemiseen, kuten suomettumiskaudella tapahtui. Vuosituhannen vaih- teessa esitin, että Suomi voisi Euroopan Unionissa ehdottaa kan- sainvälisen totuuskomission tai sen kaltaisen elimen perustamista selvittämään ja dokumentoimaan kommunismin rikoksia ihmisyyttä vastaan.
Armollisuutta hokevilla on tapana ajatella, että ei pidä liikaa syyllistää rikoksen tekijöitä eikä nyt varsinkaan kansoja
[VENÄJÄN VALLAKOMOUS EI OLLUT KANSALTA ITSELTÄÄN MIKÄÄN RIKOS: LAIN JA OIKEUDENTEHTÄVÄ ON SUOJATA KANSAA EIKÄ MITÄÄN HALLITSIJAHUONETTA: TÄMÄ PERI- AATE OLI KANSAINLIITOLLAKIN KIRJATTUNA VÄHÄN JOKA PAIKKAAN, eikä sitä ole kumottu YK:ssakaan… eikä tietenkään kumotakaan.
EN ja EU ovat hörönlöröttäneet ”kokoon” muka ”94 miljoo- naa tapettua kommunismin uhria”, joista ”70 miljoonaa” sepi- tetty Suomen Pilastokeskuksen toimesta Maon niskaan järjet- tömyys”perustein”, jossa on kerrottu kahdella ilmeisesti kiina- laisten tekemä älytön hörönplöräytys (Jung Chang), jonka tar- koitus lienee ollut panna ”lännen” infosotakoneisto levittämään Kiinan OIKEITA väestötietoja järjettömien ”johtopäätösten” varjolla, ja ”12.5 miljoonaa Leninin uhria” on sepitetty valehtelu- perustein. Stalin jääkin sitten ”pikkutekijäksi” pääasiassa ”kulakkien karkottajana”…
EU ON HAASTETTAVA HAAGIIN JA HAJOTETTAVA TÄMÄN MAAILMANHISTORIAN PÖYRISTYTTÄVIMMÄN KANSA- KUNTIENMURHAN VALMISTELUN TAKIA JA PURKAMISEKSI JA OIKAISEMISEKSI!]
Yllätyin ja järkytyin, kun suomalaiset vasemmistolaiset Jaakko Laakso etunenässä hyökkäsivät minua vastaan ja syyttivät kommunistien vai- noamisesta.Esimerkiksi Erkki Tuomioja ilmoitti blogissaan, että ei läm- pene ”tälle jälkijättöiselle moraalista verenhimoa tihkuvalle esitykselle kaikkien ideologisten oikeudenkäyntien äidiksi”.
Moinen kiihkoilu vastuuseen saattamista vastaan johtunee soimaavasta omasta tunnosta.
Joka tapauksessa nyt olemme nähneet, millaiseen moraaliseen rap- piotilaan Venäjä on ajautunut. Verratkaa sitä Saksaan, joka edes jos- sain määrin on pantu kantamaan syyllisyyttä holokaustista ja muista kansallissosialismin rikoksista ihmisyyttä vastaan.
Samalla tavoin kansainvälisen yhteisön olisi pitänyt ja pitäisi edelleen painostaa Venäjää. Ei ainoastaan neuvostovaltakunnan hallinto vaan valtaosa väestöäkin syyllistyi väkivaltaiseen kommunistiseen hallinto- tapaan. Esimerkiksi ilmiantoja tehtiin niin paljon, että lopulta järjestelmä tukkeutui koska kaikki oli ilmiannettu.
[RK: Neuvostoliiton järjestelmä oli laillinen, Kansainliiton hyväksymä siinä yhteydessä kun NL otettiin jäseneksi. Se, että niitä lakeja ei aina kaikessa noudatettu, ei tee itse järjestelmästä laitonta. Lain olemuk- seen kuuluu erotuksena joistakin muista ilmiöistä, että se pysyy voimassa, vaikka sitä ei noudatettaisikaan (joissakin rajoissa tietysti).
Sen sijaa Natsi-Saksan järjestelmä oli laiton, ja se olisi 1934 erotettu KL:stä, ellei olisi ennakoiden itse eronnut.
Neuvostoliitto on täikammalla kammannut Hrushhtshevin aikana ja myöhemminkin väärät tuomiot ja vainot. Ne ovat entisen NL:n sisäinen asia, sillä NL:ssa ei ole ollut kansanmurhia.]
Menneisyyden hallinta on taistelua historian eettisestä suunnasta
[TIEDE hallitsee menneisyyttä eikä terroripainotalot.]
Armollisuutta hokevilla on tapana ajatella, että ei pidä liikaa syyllistää rikoksen tekijöitä eikä nyt varsinkaan kansoja. Mutta totuudellinen vas- tuuseen saattaminen on ainoa tehokas tapa vaikuttaa historian moraa- liseen suuntaan. Siksi on tärkeää että menneisyyttä hallittaessa joutu- vat syyllisyyttä kantamaan kaikki jotka tavalla tai toisella osallistuivat rikolliseen järjestelmään.
Eihän ihmiskunta edisty laskemalla eettistä vaatimustasoa, vaan nostamalla sitä.
Historiallinen osavastuu neuvostoimperialismin tukemisesta lankeaa myös Suomelle. Merkkinä siitä meillä on Lenininpuistoja, -patsaita ja -reliefejä ikään kuin hän olisi ollut hyväntekijä ja kunnioitusta ansaitseva henkilö.
Tämä faktojen vastainen Lenin-kultti pitää vihdoinkin ajaa pois Suo- mesta. Samalla asetuttaisiin vastustamaan Venäjän nykyhallinnon info- sotaa palvelevaa historiankirjoitusta, jonka seurauksena puolet venä- läisistä suhtautuu myös Staliniin ihaillen, kunnioittaen tai myötätuntoisesti.
[RK: 3/4 suomaisista suhtautuu siten Mannerheimiin joka tappoi poliit- tisesti suhteellisesti saman verran kuin Stalinkin.Tuo ei pitäisi vaikuttaa LENIN-puistoon! Siitä keskustellaan sitten, jos on meneillään hanke Stalin-puistoksi.]
Menneisyyden hallinta on taistelua historian eettisestä suunnasta ja aktiivinen nimistöpolitiikka on tehokas tapa näyttää, mitä me ajattelemme kansanmurhaajista.
Jari Ehrnrooth
Kirjoittaja kirjailija ja filosofi, kulttuurihistorian dosentti Turun yliopis- tossa ja sosiologian dosentti Helsingin yliopistossa. Syntyi Koitereella, kirjoittaa Munkkiniemessä, juoksee Keskuspuistossa. ”
[RK: MITEN LENIN MUKA LIITTYY KANSANMURHIIN?!
HELVETIN HELVETTI!!!
Tähän asti Jari Ehrnroot lienee tunnettu parhaiten siitä, että hän on an- tanut munaa feministiselle kulttuurihistorioitsija Sari Näreelle, joka on kirjoittanut hänestä häväistyskirjan, ellen pahasti erehdy niin väitöskir- janaan… Oikeuttakin siitä muistaakseni käytiin. Tämä sitten oli komeal- le mutta hidasjärkiselle (ja muutenkin kehnolle, en tosin ole lukenut vielä…) ”SITÄ MARXILAISTA” menoa, josta hän veti herneen nenäänsä puolta maailma vastaan…
Toisin kuin rotumurhapeilineuroniuskonnon haistapaskantieteilijä luu- lee, moraali sellaisenaan ei ole KUMULOITUVA elementti yhteiskun- nassa (jolla siten voitaisiin MITATA objektiivista edistystä luotettavasti, vaan AINOA kumuloituva ilmiö on objektiivinen TIEDE. Vitsi on siinä, että kumuloituvat elementit siirtyvät muiltakin aloilta:taiteesta, moraa- lista, teknologiasta, ”arkielämästä” tieteeseen johdonmukaisesti rationaalisen käsittelyn piiriin.
Tieteenkin kumuloituvuus on vaikea niin filosofisena ilmiönä kuin HAVAITAKIN, ohessa olen sitä kuitenkin käsitellyt oman ideologiani näkökulmasta (jos tiede ei kumuloidu, niin mikään kumuloidu, vaan ”kaikki vaan kuplii”):
LENININ OPPI OBJEKTIIVISESTA JA KONKREETTISESTA TIETEELLISESTÄ TOTUUDESTA
” Jokaisen tieteenfilosofisen oppijärjestelmän ydin on sen totuus- käsitys. Totuuskäsitys ja totuus toiminnan päämääränä erottaa tieteen muista yhteiskunnan, erityisesti sen päällysrakenteen ilmiöistä, kuten ideologiasta, joka sekin määräytyy totuudesta, mutta subjektiivisen ”totena pitämisen” mielessä, taiteesta, moraalista, laeista ja uskonnosta.
Ensimmäinen tieteelliseksi katsottava totuuskäsitys on peräisin Aristoteleelta, jonka yhä pätevän määritelmän mukaan ’totuus’ on ”ajatuksen vastaavuus kohteensa kanssa”. Tämä ns. aristoteelinen eli korrepondenssiteoreettinen totuuskäsitys ei ole vain tieteellisen vaan kaiken totuuden, esimerkiksi taiteellisen ja moraalisen määri- telmä niille filosofioille ja ideologioille, jotka sen tunnustavat. Nuo muut yhteiskunnan ilmiöt eivät kuitenkaan ilmiöinä määräydy to- tuuskäsityksestään, mutta ’tiede’ toden tiedon etsimisenä ja tuot- tamisena määritellään käsitteenä siitä, ainakin objektiivisen totuuden eli nykyaikaisessa korrespondenssiteoriassa.
… Se, joka tuli muotoilemaan todella uuden ja entistä konkreettisem- man ja kattavamman nykyaikaisen aristoteelisen totuuskäsityksen tieteeseen, erityisesti erityistieteiden teorianmuodostukseen, oli V. I. Lenin.
Siihen saavat porvaritkin tyytyä, vaikka se koville näyttääkin ottavan.
http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Truth ”
Oliko Lenin ”objektiivinen idealisti” vai dialektinen materialisti? (2008)
Kansan Ääni 4/2013: Aleksandr Solženitsyn myötävalehteli NATO:n sapluunalla!
Leninin oppi tärkeämpi kuin hänen persoonansa vrt. Aristoteles
Lenin ja muut filosofit (lakkautetulta Näkökulma-palstalta)
Itsenäisyyttä ei olisi saatu sovinnolla ilman Leniniä, sotaministeri Niinistö!
Neuvosto-Venäjän armeija ei tapellut Suomen sisällissodassa.
Halla-ahon hyökkäys ihmisarvoaksioomaa vastaan osoittaa, että hän ei ymmärrä tieteen menetelmiä
Venäjän-asioiden Lappeenrannan_”rohvessyörin” Neukkulan_”matematiikkaa”…
Kuka onkaan kaikkien aikojen antifasisti
Totuuden käsitteestä teknisissä tieteissä dialektisen materialismin mukaan.
Marxismi ja frankfurtismi: Feuerbach ei ollutkaan feuerbachilainen?
Helsingin yliopisto poisti näkösältä vuonna 2003 lakkauttamansa Agora-keskustelupalstan
Etiikan teorioista (poistetulta NÄKÖkulmalta)
Heikki Mäki-Kulmalan uppo-outo ”neuvostomarxismi”…
****
Jopa Erkki Kuoleman-Tuomiojakin, väsymätön historianvääristelijä ja disinormaationlallattaja (Anne Applebaum-Sikorsky, Robert Service jne.) on torjunut ”akateemikko” Pönttö-Jari Ehrnroothin (Liettuan enti- seltä fasistipresidentti Landsbergisiltä, joka mm. on siansaksantanut Zemkalnis ) ”Maakallio” (…) -sukunimensä Landsbergisiksi, kopsitun ideansa) ideat ”Kommunismin Nürnbergistä” (koska Tuomioja tietää, että siitä jäisi TYHJÄÄ KÄTEEN ”ODOTUKSIIN” RINNASTETTUNA!!!! Neljä miljoonaa puolalaista siviiliä tappanut Saksan kansa istuisi hur- jana ”oikeutta” Katynin 1400 puolalaisesta hörhöupseerista, joista iso osa varmaan oli SAKSAN väkeä). Juutalaisen Applebaumin aviomiehen Puolan ulko- ja puolustusministeri Radoslaw Sikorskyn nimi liittyy his- toriallisesti sekä niihin susiin ohjuksenruokiin, taisteluhelikoptereihin, jotka olivat aiheuttamassa Vietnamin sodankin kuin Puolan natsidiilihallituksiin ja -liikkeisiin 30- ja 40-luvulla.
Entäs kun tulee se yhdestoista? Suomettu- misen uusi historia, toimittanut Johan Bäckman
WSOY, 699 s., Juva 2001
Mikä suomettuminen?
Johan Bäckmanin toimittama – kokoama lienee oikeampi ilmaisu – teos koostuu varsin eritasoisista ja suomettumisaihetta täysin päin- vastaisin pyrkimyksin lähestyvistä kontribuutioista. Kun noin viideltää kymmeneltä kirjoittajalta kerätään artikkelit on selvää, ettei tuloksena voi syntyä kovin koherenttia kokonaiskuvaa siitä mitä suomettuminen on ollut. Oma kysymyksensä on, onko yksiselitteisen kokonaiskuvan luominen suomettumisilmiöstä ylipäätänsä vielä mahdollista.
[RK: EI OLE OLLUT MITÄÄN ”SUOMETTUMISTA”, se Der Spiegel -hölynpölylehden aivopieru Länsi-Saksan sisäpolitiikan tarpeisiin.]
Siksi kirjan repaleinen luonne on hyväksyttävissä. Joukkoon mahtuu sitä paitsi sen verran hyviä ja analyyttisiä tekstejä, että kirja kannattaa niidenkin vuoksi lukea, semminkin kun myös heikommat tekstit voivat omalla tavallaan olla viihteellisiä.
Epäilen kuitenkin, että kirja saa enemmän kiihtyviä kuin viihtyviä luki- joita. Suomettumisaiheeseen liittyy edelleen siksi paljon herkkiä ja pur- kamattomia tunnelatauksia etteivät puolin ja toisin kunniansa perään katsovat osapuolet kovin helpolla asetu toistensa ymmärtäjien asemaan. Kaikki taisteluparit eivät mahdu edes samojen kansien väliin. Onko vain toimituksellinen sattuma että kun kirjoittajina ovat Matti Klinge, Hannu Rautkallio ja JP Roos niin Jörn Donner, Juhani Suomi ja Mattiesko Hytönen eivät ole?
Kirjan kirjoitukset on karkeasti jaettavissa suomettumista ymmärtä- viin ja sitä parhaiten päin selittäviin teksteihin, suomettumisen ja suo- mettajat tuomitseviin kirjoituksiin sekä jonkinasteisesti tutkimukselli- seen analyysiin pyrkiviin tutkielmiin. Mitään yhtenäistä määritelmää ei suomettumisesta yritetäkään esittää ja sitä käsitellään kirjassa niin hyvin ulko- ja/tai sisäpoliittisena kuin myös kulttuurisena ja mentaalisena ilmiönä.
Suomettumisen ymmärtäjätkin ovat hyvin erilaisia Matti Klingestä Yrjö Hakasen kautta Aimo Kairamoon. Siinä missä Klinge piirtää pitkän ana- lyyttisen kaaren autonomian ajan alusta neuvostovallan romahduk- seen, esittää Hakanen tyylipuhtaan mitään katumattoman ja juuri mi- tään oppimattoman apologian, kun taas Kairamo lyhyessä tekstissään esittää varsin järkeenkäyvät ja pelkistetyt reaalipoliittiset perusteet omalle ja Suomen valtaeliitin käyttäytymiselle.
Suomettumissyyttäjien kärjessä esiintyy Jari Ehrnrooth. Hänen mu- kaansa ”natsisymbioosiin” ja myöhemmin ”neuvostosymbioosiin” tai- puvaiset suomalaiset olivat jaettavissa viattomiin hölmöihin, laskel- moiviin pyrkyreihin ja hurmahenkisiin fanaatikkoihin. Tällaisesta lähtö- kohdasta on aika vaikea jatkaa rationaalista analyysia ja keskustelua. Ehrnrooth onkin tullut tunnetuksi myös tässä artikkelissa toiste- tusta esityksestään jonkinlaisen kansainvälisen tuomioistuimen perustamisesta kommunismin rikoksia käsittelemään.
Toisessa yhteydessä Ehrnrooth on haastanut muiden mukana minua- kin tällaisen hankkeen taakse. Olen eri tavoin koettanut edistää ihmis- oikeus- ja sotarikoksiin syyllistyneiden saattamista vastaamaan teois- taan ja olen myös jo 80-luvulla ollut käynnistämässä Kamputshea-tut- kimuskomissiota punakhmerien aikaisten hirmutekojen selvittämisek- si, mutta tälle Ehrnroothin jälkijättöiselle moraalista verenhimoa tihkuvalle esitykselle kaikkien ideologisten oikeudenkäyntien äidiksi en ole lämmennyt.
On suomettumisaiheelle kuvaavaa, että monet kirjoittajat käsittelevät sitä yhtä paljon ns. jälkisuomettumisen tai uussuomettumisen näkökul- masta, eivät vain menneisyyteen liittyvänä ilmiönä. Yhdyn siis niihin kir- joittajiin joiden mielestä suomettuminen jatkuu edelleen. Pidättäydyn kuitenkin tässä yhteydessä ilmaisemasta, mikä tähän johtopäätökseen päätyvistä keskenään ristiriitaisista näkemyksistä on lähinnä omaani.
Kesäkuu 2001 ”
****
http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/erkki-tuomioja
Näin se äärioikeisto suojelee ottopoikiaan!
” Tuomioja on saman sarjan valeradikaali ja valeälykkö kuin Hillibillary Clinton. Hänen Valtiattarensa on Tarja Halonen. Ja ideologinsa Väinö Tanner. Se aika on nyt föörbii.
Halontanneristi Kuoleman-Tuomioja on muuttanut jälkikäteen tätä plokikirjoitusta. Siinä puhuttiin alun perin ”28,7 miljoonasta GULAGIEN asiakkaasta” kuten hänen mainostamansa kirjakin, mikä tarkoittaisi, että KAIKKI AIKUISET MIEHET OLISIVAT OLLEET LINNASSA 150 mil- joonan asukkaan Neuvostoliitossa,jonka kansalaisista puolet oli alle 15- vuotiaita lapsia, ja aikuisten joukossa oli sitä vankempi naisenemmistö, mitä vanhemmasta ikäluokasta oli kyse:
http://tuomioja.org/kirjavinkit/2004/01/anne-applebaum-gulag-a-hist…
” 1.1.2004
Anne Applebaum: GULAG. A History of the Soviet Camps
Penguin, 610 s., St. Ives Plc. 2004
GULAGin historia
Alexander Solshenitsyn toi aikanaan yleiseen tietoisuuteen käsitteen GULAG – neuvostolyhenne sanoista Glavnoe upravlenie lagerei, leirien päähallinto – ja teki valtaisan työn koostaessaan anekdoottisesta ai- neistosta ja henkilökohtaisista muistelmista suursarjansa Vankileirien saaristo.
[RK: Paska kirja, koska laki- ja Lenin-sitaatit ovat VÄÄRENNETTYJÄ.
Solzhenitsyn on myös käyttänyt ENGLANTILAISIA väärin siteerattuja ja käännettyjä ”lähteitä”, vaikka hänellä olisivat ainakin aikaisemmin NL:ssa olleet käytettävissään myös venäläiset originaalilähteet!]
Nyt englantilainen historiantutkija ja toimittaja Anne Applebaum on kirjoittanut aiheesta teoksen, jota voi pitää toistaiseksi täydellisimpänä esityksenä aiheesta. Applebaum on myös poikkeuksellisen laajasti – joskaan ei aivan rajoituksitta – voinut käyttää alkuperäisiä neuvostoai- kaisia arkistolähteitä. Niistä avautuu kylmän byrokraattinen ja detaljoi- tu kuva maailman kaikkien aikojen suurimman pakkotyöjärjestelmän hallinnoinnista.
[Paskaa avautuu. Hän on käyttänyt TASAN SAMOJA Solzhen valmiiksi väärentämiä ”lainauksia”: niissä lauseen merkitys usein käännetään ta- san päin vastaiseksi: kun Lenin KIELTÄÄ pistämästä ”laillista terroria” RIKOSLAIN perusteluihin, Solzhe ja Apple ”siteeraavat”, että hän muka olisi MÄÄRÄNNYT tekemään niin! Tietenkään siellä rikoslaissa ei ollut mitään sellaista.]
Applebaum asettaa GULAGin historiallisiin ja ideologisiin yhteyksiinsä. Karkotukset ja pakkotyöjärjestelmä olivat Venäjällä – ja muuallakin – tuttuja jo ennen bolshevikkien vallankaappausta. 20-luvulla ensimmäi- set systemaattiset leirit pystytettiin Vienanmeren Solovetskin luostari- saarille. Solovetski oli ankea ympäristö, mutta alkuaikoina leirin regiimi oli vielä suhteellisen vapaa myöhempiin aikoihin verrattuna. Koskaan se ei kuitenkaan ollut niin idyllinen paikka, kuin minä Solovetskissa kesällä 1929 vieraillut ja näkemiinsä kulisseihin ihastunut Maksim Gorki sen kuvasi.
Pakkotyöjärjestelmän ensimmäinen jättiläismäinen rakennuskohde oli Vienanmeren Suomenlahteen yhdistänyt Stalinin kanava. Kaikkiaan 170000 vankia osallistui kanavanrakennustyöhön. Kymmenet tuhan- net menehtyivät. Hankkeessa näkyivät kaikki GULAG-työn ongelmat. Kanava kyllä valmistui vajaassa kahdessa vuodessa, mutta se ei jo ali- mitoituksensakaan vuoksi koskaan saavuttanut sellaista taloudellista merkitystä kuin mitä neuvostopropagandassa esitettiin.
GULAG oli jättiläismäinen taloudellinen yritys ja tuotantolaitos jonka Kauko-Idän haaraa Dalstroita Yhdysvaltain silloinen varapresidentti Henry Wallace isäntien menestyksekkäästi ohjelmoimalla vierailulla vuonna 1944 ylisti amerikkalaisen suurkapitalismin veroisena yritykse- nä. Vorkutassa tehtiin metsätöitä ja Kolymassa kaivettiin kultaa. Stali- nin leirit eivät olleet natsien tuhoamisleirejä, vaan tarkoitus oli käyttää vankien työtä tuottoisasti. Olosuhteet ja ruoka-annokset olivat kuiten- kin sellaisia että normien saavuttamattomuuden vuoksi vähennetyille annoksille joutuneet kuolivat lähes vuorenvarmasti. Pakkotyön todellinen tuottavuus oli tietenkin surkeaa luokkaa. Sen ymmärsi myös leireistä Stalinin kuollessa vastannut Lavrenti Beria, joka ryhtyi Stalinin kuoltua tarmokkaasti heti purkamaan leirijärjestelmää.
[On väärä teoria, että leirit olisivat olleet perustarkoitukseltaan tuotan- nollisia. Ainakin se poliittinen porukka, jota siellä oli, oli keskimääriin tuottavaan pakkotyöhön armotta liian vanhaa, edellisellä vuosisadalla syntynyttä, varsinkin neuvostoliittolaisittain eläkeikäistä (mm. sotilaat, merimiehet ja naiset 50 v., miehet yleensä 55 v.), usein kolmekin sotaa eri lippujen alla käynyttä väkeä (joista yksikään ei useinkaan ollut pu- nainen). Leirejä käytettiin kyllä sellaisten tehtävien aloittamiseen var- sinkin, joihin ei millään saatu tavallisin keinoin vapaehtoista työvoimaa, tai joilla oli sotilaallinen kiire, kuten Stalinin kanava ja Norilskin nikkeli- kaivos. Kokemuksestaan huolimatta poliittiset ikämiehet olivat alinta kastia: heiltä ei varsinaisesti odotettu mitään, kuten esimerkiksi krimi- naalipojilta ammatin oppimista ja ehkä myös jäämistä vanhoihin ympy- röihin tavallisina työntekijöinä. Heidän ”tehtävänsä” oli olla poissa jos- takin muualta (missä he ehkä olisivat voineet olla hyvinkin vaarallisia).
Kaikkea oli kokeiltu esimerkiksi valkoisiin komentajiin ja upseereihin: suoraa vapauttamista (esimerkiksi kenraali Krasnov kohta Pietarin ta- kaisinvaltauksensa epäonnistuttua), siirtämistä toiseen päähän maahan häivytetyllä henkilöllisyydellä, Puna-armeijan arveluttavimpiin tehtäviin värväämistä (mm. Koltshakin tshekille ja unkarilaisille), joka oli tehokkaimmasta päästä jne. ]
Applebaum on myös koettanut laskea GULAGin uhrien kokonaismää- rän. Luvut ovat tyrmistyttäviä: kaikkien GULAGiin tai sisäiseen karko- tukseen ja muuhun pakkotyöhön joutuneiden, ulkomaalaiset sotavan- git ja muut mukaan lukien, määrä on lähes 30 miljoonaa. Näissä oloissa henkensä menettäneiden määrä on lähes kolme miljoonaa. Applebaum esittää arkistoista kootut luvut hyvin täsmällisinä, mutta tekee samalla myös kaikki asiaankuuluvat varaukset lukujen tulkinnanvaraisuudesta ja epätäsmällisyydestä.
Joka tapauksessa suurin osa selvisi hengissä. Applebaum pyrkii kerto- maan myös miten ja millaisten eloonjäämisstrategioiden kautta se oli mahdollista. Hän kertoo myös vuoden 1954 suurista ja toivottomista leirikapinoista, joista muu maailma on vasta vuosikymmeniä myöhemmin saanut tietää.
Venäläiset eivät leirejä ole unohtaneet, mutta virallinen Venäjä ei niiden muistelemisesta piittaa. Toisin kuin Saksassa, jossa maan viime vuosi- sadan synkkää historiaa pengotaan ahdistuneina ja jossa on syntynyt kokonainen käsite, vergangenheitsbewältigung tätä prosessia kuvaamaan ja korostamaan sitä, että menneisyyttä ei saa päästää unohtumaan, ei Venäjällä tällaista juurikaan harjoiteta.
Joissain suomalaiskommenteissa on kiinnitetty huomiota siihen, että Applebaum ei Aino Kuusisen muistelmien ohella ole juuri lainkaan käyttänyt suomalaislähteitä, ja että suomalaisten osuus on muutenkin sivuutettu varsin ohuesti.
*Ottaen huomioon että GULAGissa eri aikoina viruneiden ihmisten määrä on viiden miljoonan luokkaa* ei suomalaisten ja suomensu- kuisten vankien osuus ole Applebaumin kirjassa mitenkään alimitoi- tettu. Suomalaisista GULAG-kokemuksista on niistä enemmän tietoa etsiville myös olemassa pari vuotta sitten ilmestynyt Erkki Vettenniemen hyvä englanninkielinen Väitöskirja.
elokuu 2004
”Olen täällä kritisoinut sitä originaalia:
http://www.tiede.fi/keskustelu/15327/ketju/erkki_tuomiojan_kritisoi… ”
Örkki on tosiasiassa koko perkele lallaamaan aivan järjetöntä- kin sotapropagandaa, kunhan sen suunta vain on ”sopiva”… [Tähän hänet ”oikeuttaa moraalisesti” rauhanmerkki, joka on varmaan saunassakin pistettynä neulalla hänen rintapieleensä …]:Voisitko perustella jotenkin, linkkisi oli kokonainen keskustelu. Esitä asiasi selkeämmin.
No riittäisikö tämä ydinosa:
http://www.nakokulma.net/index.php?topi … #msg337156
” Jos Gulagissa oli kerralla korkeintaan 2.5 mlj. ”asiakasta”, ensimmäi- nen miljoona tuli täyteen 1935 eli 15 vuotta ensimmäisten leirien perustamisesta, ja noin 30 vuotta ensimmäisen perustamisen jälkeen niitä myös alettiin lakkauttaa (aluksi Berijan toimesta),niin keskimääräi- sen tuomion on pitänyt olla n. 1.5 – 2 vuotta. Kun tällä jälkimmäisellä, raskaimman jälkeen, kerrotaan Applebaumin ilmoittama kokonaisvie- railijamäärä 28 mlj, saadaan 56 mlj. ”lusimismiesvuotta”. Jos keskimääräinen tuomio olisikin ollut 10 vuotta, mutta ”miestyösaldo” tuo mainittu, olisikin tuomittuja ollut kaikkiaan vai 5.6 mlj, eli viidennes Applebaumin ilmoittamasta kokonaismäärästä.
Gulagin ei lähetetty aivan pientä tuomiota lusimaan jo siksikään, että kuljetus vaikkapa Leningradista Kolymaan saattoi kestää puoli vuotta, ja toisen mokoman takaisin.
Pitkät tuomiot vaikuttavat keskiarvossa ratkaisevasti siten, että esi- merkiksi yksi 20 vuoden tuomio vaatii ”vastapainokseen” 19 1 vuoden tuomiota, jotta keskimääräiseksi tuomioiksi saataisiin vaadittu 2 vuot- ta. Mukana ovat ilmeisimmin myös kaikki II maailmansotaan liittyvät kansalliset karkotukset eli tilapäiset väestönsiirrot, jotka lienevät koskeneet n. 0.6 – 1 miljoonaa kansalaista, ja jotka venähtivät n. 12 vuoden mittaisiksi (huomattava siivu koko ”potista”!).
Ilmeistä on, että Applebaumin ”28 miljoonaa” on kaikki oikeuden päät- tämät vapausrangaistukset ja karkotukset, tai sitten kaikkien rangais- tujen kokonaismäärä, juoppoputkat ja liikennerikkomukset mukaan lukien. Kaiken kaikkiaan KGB asioi n. 60 mlj. kansalaisen kanssa, joista osa oli todistajia ja kantelijoita, osa syytettyjä, ja näistä vain osa tuomittuja. (Tuokin luku esiintyy ”tapettujen määränä” esimerkiksi hawaijilaisen emeritus”professorin” Rummelin sivuilla…
Täällä on tilasto, kuinka paljon leireillä kunakin vuonna oli 1930 – 1953, 1. tammikuuta kunakin vuonna:
http://stalinism.narod.ru/docs/repress/repress.htm
1930 … 179.000
1931 … 212.000
1932 … 268.700
1933 … 334.300
1934 … 510.307
1935 … 725.483
1936 … 839.406
1937 … 820.881
1938 … 996.367
1939 … 1.317.195
1940 … 1.344.408
1941 … 1.500.524
1942 … 1.415.596
1943 … 983.974
1944 … 663.594
1945 … 715.505
1946 … 746.871
1947 … 808.839
1948 … 1.108.057
1949 … 1.216.361
1950 … 1.416.300
1951 … 1.533.767
1952 … 1.711.202
1953 … 1.727.970
Onkohan kommunisti Koivula Venäjän trolli ? Jutut viittaavat tähän suuntaan.
En näe totuus- tai moraalikäsityksellä olevan mitään erityisesti ”venäläistä luonnetta” (mitenkään päin). Ne ovat filosofian keskeisimpiä ja perustavimpia kysymyksiä.
Voiko tällaiseen roskaamiseen puuttua ??
Tämä sattuu olemaan justiin sitä asiaa: esimerkiksi tuollaiset asiat kuin edityksen luonne ja kriteerit. Juuri niissähän on äärimmäisen raskaasti erehdytty viimeisten 30 vuoden aikana siitäkin huolimatta, että esimerkiksi todellistakin tieteellistä ja teknologista edistystä on sitäkin kuitenkin tapahtunut.
Jos YLE ja Hesari eivät suoltaisi tuollaista sontaa, niin sittenhän sitä ei tarvitsisi oikoakaan! Valita sinne!
Älä huuda.
Etkö sä saatana osaa kirjoittaa blogiavausta?
Ehrnroothin tapaisen hölläripölläridosentin on äärimmäisen outoa viitata John Lockeen, jaka piti laillisen valtiovallan (kuninkaan) PRUSVELVOLLISUUTENA TOTUUDENMUKSIEN TIETEEN TOIMINTAMAHDOLLISUUKSIE TAKAAMISTA YHTEISKUNTASOPIMUSTEORIASSAAN!
https://yle.fi/uutiset/3-9862523
Jari Ehrnroothin kolumni: Islamisoitumisen uhka ja uskonnon vapaus
Onko uskonnonvapauden tarkoitus suojata uskontoja? Vai sittenkin yksilöitä, myös uskonnoilta, kysyy Jari Ehrnrooth.
3.10.2017 klo 07:07
Kiista Euroopan islamisoitumisesta ei ota laantuakseen. Kun vapaamielisiä arvoja puolustavat valtapuolueet kieltävät koko ilmiön ongelmineen, kansalaisten huoli kanavoituu kansallismielisille populisteille – kuten viimeksi Saksan vaaleissa AfD:lle.
Tapana on kauhistella näitä kovasanaisia monikulttuurisuuden vastustajia, mutta oikeastaan he nostavat poliittiseen työjärjestykseen länsimaisen vapauden uhkaksi koetun arvokonfliktin, jota vanhat puolueet eivät osaa tulkita.
Tilannekuvan selkiyttämiseksi on ensin hyväksyttävä, että arvokonfliktin ydin ei ole taloudellis-poliittinen vaan kulttuuris-uskonnollinen. Sitten on palattava liberaalin demokratian perusideaan – etenkin uskonnon ja omantunnon vapauteen.
Johdonmukaisuuden paineessa vapaiden yksilöiden uskonratkaisut (myös uskonnottomuus) ovat muuttuneet yhdenvertaisiksi lain edessä
Kysytään siis oikeat kysymykset ja vastataan niihin. Ei asenteellisesti vaan loogisesti.
1. Suojaako liberaali perustuslaki järjestäytyneen uskonnon vai yksilön uskomisen vapautta?
2. Voiko uskonnon vapaus suojata sellaista uskonnon harjoittamista, joka rajoittaa yksilönvapautta?
3. Onko islamin arvojärjestelmä liberaalin demokratian vastainen?
Viimemainittu kysymys oli taannoin esillä eduskunnassakin.
https://yle.fi/uutiset/3-9823551
Vauhdikkaassa kohtauksessa Suomi-neitoa muistuttava rouva Suorasuu julistaa islamin arvot länsimaisten arvojen vastaisiksi ja herrat Siivosuut pomppaavat paheksumaan häntä johonkin uskontoon kuulumisen määrittelemisestä pelottavaksi uhaksi.
Juuri tässä näkökulmavaihdoksessa piilee arvosekaannuksen alkuvirhe.
Yksi puhuu islamista arvojärjestelmänä, toiset islaminuskosta henkilökohtaisena vakaumuksena.
Liberaalin yhteiskuntafilosofian perustaja John Locke (1632 – 1704) määritteli kansalaisten perusoikeuksiksi oikeuden elämään, vapauteen, terveyteen ja omaisuuteen.
https://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Locke%2c+John
Uskonnon osalta hän piti perusteltuna olettaa, että on vain yksi oppi jota seuraamalla pelastuksen voi saavuttaa, mutta koska emme voi varmuudella tietää, mikä se on, on perusteltua jättää kansalaisille vapaus valita kirkkonsa.
Jos jokin arvojärjestelmä pyrkii rajoittamaan yksilönvapautta, se on perustuslain alkuidean vastainen
Perustuslaillisen demokratian kehittyessä tämä protestanttinen uskonnon vapaus laajeni pian kristillisyydestä juutalaisuuteen ja muihin uskontoihin. Johdonmukaisuuden paineessa vapaiden yksilöiden uskonratkaisut (myös uskonnottomuus) ovat muuttuneet yhdenvertaisiksi lain edessä.
Yksi merkkipaalu saavutettiin vuonna 1971, kun Yhdysvaltain korkein oikeus totesi, että Muhammad Alilla oli ollut oikeus islaminuskoisen vakaumuksensa nojalla kieltäytyä Vietnamin sodasta.
Mielestäni enempää John Locken filosofia ja ensimmäiset liberaalit perustuslait kuin niiden myöhemmät versiotkaan eivät siis suojaa uskontoja, arvojärjestelmiä ja ryhmäidentiteettejä, vaan yksilön uskon, vakaumuksen ja omantunnon vapautta. Suomen nykyinen perustuslaki kulkee samoja latuja. Muunlainen tulkintahan olisi ristiriidassa valtiosääntöön sisältyvän arvojärjestelmän kanssa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L2P11
Länsimaiden on pidettävä varansa ja mentävä eteenpäin valitsemallaan vapautumisen tiellä
Kansa muodostuu vapaista yksilöistä ja on edustajiensa välityksellä oman itsensä hallitus. Liberaalilla demokratialla ei ole muuta oikeutusta. Jos jokin arvojärjestelmä pyrkii rajoittamaan yksilönvapautta, se on perustuslain alkuidean vastainen.
Siten on selvää, että mikä tahansa uskonto joka ei jätä uskonvalintaa yksilön omaksi ratkaisuksi, on ristiriidassa liberaalin yhteiskunnan kaikkein pyhimmän periaatteen kanssa.
Islamilaisessa kulttuuripiirissä ei ole muodostunut yhtään liberaalia demokratiaa. Viime vuosisadalla toiveita herättänyt turkkilainen hanke on tällä vuosisadalla taantunut silmissä.
Jäämme siis odottamaan islamilais-arabialaisen kulttuurin uudistumista ja näyttöä siitä, että puolikuun arvojärjestelmä ei ole vastakkainen sille yksilön vapauden ja oikeuksien arvojärjestelmälle, joka on syntynyt juutalais-kristillisen kulttuurin piirissä. Sehän olisi voittouutinen paitsi ihmisoikeuksille myös maailmanrauhalle.
Sitä odotellessa länsimaiden on pidettävä varansa ja mentävä eteenpäin valitsemallaan vapautumisen tiellä.
Esimerkiksi isänvaltainen naisten ja lasten alistaminen, järjestetyt avioliitot, tyttöjen sukuelinten silpominen, kunniamurhat, seksuaalisten vähemmistöjen tuomitseminen, vääräuskoisten halveksunta ja väkivaltainen jihadismi eivät kuulu eurooppalaiseen arvojärjestelmään. Ne edustavat uskonnollis-kulttuurista suvaitsemattomuutta jota emme voi suvaita.
Uskonnon vapauden edistämiseksi tulisi koululaitoksessa siirtyä opettamaan neutraalia ja pakollista uskontotietoa kaikille
Sitä paitsi yhä on kristillisyydessäkin piirteitä, jotka loukkaavat yksilön vapautta valita oma uskontonsa. Karkein niistä on lapsikaste ja lasten uskonnollinen kasvatus.
Uskonnolliseen yhdyskuntaan ei tulisi ottaa jäseneksi, ennen kuin yksilö kykenee itsenäiseen harkintaan. Erilaiset lahkot (kuten Jehovan todistajat) ja herätysliikkeet (kuten lestadiolaiset) ovat tietysti vielä synkempiä sopukoita omine lainkäyttöineen ja yksilöitä alistavine pienoismaailmoineen.
Uskonnon vapauden edistämiseksi tulisi koululaitoksessa siirtyä opettamaan neutraalia ja pakollista uskontotietoa kaikille. Tällainen tietoaines olisi valistava vastavoima sille yksilön henkisen vapauden ennakoivalle riistolle, johon kaikki lapsia uskovaisiksi koulivat uskonsuunnat de facto syyllistyvät. Tältä osin monet muutkin uskonnot kuin islam ovat liberaalin arvojärjestelmän vastaisia.
Jari Ehrnrooth
Kirjoittaja kirjailija ja filosofi, kulttuurihistorian dosentti Turun yliopistossa ja sosiologian dosentti Helsingin yliopistossa. Syntyi Koitereella, kirjoittaa Munkkiniemessä, juoksee Keskuspuistossa.
http://ottomeri.puheenvuoro.uusisuomi.fi/249259-lenininpuisto-jaa-helsinkiin?ref=karuselli
Lenininpuisto jää Helsinkiin!
16.1.2018 21:33 Otto Meri
Tänään pidetyssä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kokouksessa käsiteltiin sinisen valtuustoryhmän aloitetta Lenininpuiston nimeämiseksi Ukko-Pekan puistoksi.
Lautakuntamme lisäksi aloitteesta oli pyydetty nimistötoimikunnan lausunto. Nimistötoimikunta ei lausunnossaan puoltanut nimen muuttamista: ”kaupungin nimistönsuunnittelussa keskeisenä ohjenuorana on pidetty nimistön pysyvyyttä ja historiallista syvyyttä”. Lisäksi nimistötoimikunta totesi, että yli 40 vuotta käytössä ollut Lenininpuiston nimi on paikallishistoriallisesti merkittävä, laajalti tunnettu ja kiinteä osa helsinkiläistä nimimaisemaa.
Pääsyy nimen muuttamisen vastustamiseen liittyi kuitenkin ehdotettuun Ukko-Pekan puistoon. Ukko-Pekka -alkuisia paikannimiä on Kulosaaressa useita, minkä vuoksi myös uusien Ukko-Pekka –alkuisten paikannimien tulisi sijaita samassa kaupunginosassa. Tämän vuoksi Alppilassa sijaitsevaa puisto ei voida nimetä Kuolosaareen liittyvällä nimellä.
Virkatyönä valmistellussa lautakunnan lausuntoluonnoksessa yhdyttiin nimistötoimikunnan lausuntoon. Olin nimistötoimikunnan kanssa samaa mieltä siitä, ettei Ukko-Pekan puisto ollut esitetyistä syistä johtuen sopiva nimi. Sen sijaan olin sitä mieltä, että Lenininpuisto tulisi nimetä uudelleen. Tähän liittyen tein vastaehdotuksen.
Helsingissä on vaikuttanut monia suomalaisia merkkihenkilöitä, joiden mukaan ei ole vielä nimetty alueita. Nähdäkseni vasta sen jälkeen kun kaikille heille on saatu nimikkoalue, on syytä harkita jonkin alueen nimeämistä Vladimir Iljitsh Leninin mukaan. Jos edes silloin.
En yksinkertaisesti ymmärrä, miksi paljon kärsimystä aiheuttaneen ja kokonaisia kansanryhmiä alistaneen vallankumousjohtajan mukaan tulee olla nimettynä alue. On totta, että Leninillä oli rooli Suomen itsenäistymisessä, mutta se ei hyvitä hänen omille kansalaisilleen aiheuttamaa kärsimystä. Valitettavasti kaikki lautakuntamme jäsenet eivät kuitenkaan olleet kanssani samaa mieltä.
Tekemästäni vastaehdotuksesta äänestettiin. Ehdotukseni takana olivat keskusta, kristillisdemokraatit, ruotsalainen kansanpuolue ja yksi meidän kokoomusryhmästä. Esitystäni vastaan, siis Lenininpuiston nimen säilyttämisen puolesta olivat yksi vihreä (toinen äänesti tyhjää), vasemmistoliitto, demarit ja yksi kokoomuslainen. Kaksi äänesti tyhjää. Äänten mentyä tasan 5-5 puheenjohtajan ääni ratkaisi. Apulaispormestari Razmyarin äänellä lautakunta vastusti Lenininpuiston nimen muuttamista.
Näin ollen Helsingissä tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä jatkossakin olemaan Lenininpuisto. Hassua sinänsä, että samassa yhteydessä hyväksyttiin vastaehdotus, joka totesi, että vähemmistö Helsingin kaduista ja puistoista on nimetty naisten mukaan. Vastaehdotuksessa pidettiin tärkeänä, että tämä huomioidaan ja korjataan naisvaikuttajien mukaan nimettyjen katujen ja puistojen aliedustus. En tiedä kuinka tosissaan tämä esityksen voi ottaa. Muutamat esitystä kannattaneista kun eivät olleet valmiita naisosuuden kasvattamiseksi luopumaan edes ulkomaalaisen mieskommunistin mukaan nimetystä puistosta.
Kauan eläköön Lenin!
https://markkusiira.blogspot.com/2019/07/jari-ehrnrooth-ja-lannen-hajoava.html