Miksi muuten Turun puukotuksia ei pantu ”Venäjän piikkiin”… (Siinä on jotakin ”omituista”, tavallisesta poikkeavaa…)
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710282200493416_pi.shtml
Analyysi: Näin Venäjä voi pyrkiä vaikuttamaan Suomen presidentinvaaleihin – ”Ääritapauksessa salamurha tai terrori- isku”
Sunnuntai 29.10.2017 klo 07.24
Valtiollisen turvallisuuskomitean ennakointiverkosto on laatinut laajan selvityksen, jossa tuodaan esiin Venäjän tavoitteet ja tavat, joilla Venäjä mahdollisesti pyrkii vaikuttamaan Suomessa tammikuussa käytäviin presidentinvaaleihin.
- Venäjä voi pyrkiä vaikuttamaan presidentinvaaleihin usealla eri tavalla.
- Turvallisuusneuvoston pääsihteeri Vesa Valtonen taustoittaa mahdollisia vaikutuskeinoja.
- Erityisesti Venäjää voivat kiinnostaa Natoon liittyvät kysymykset.
Turvallisuusneuvoston pääsihteeri Vesa Valtonen korostaa, että analyysi koostuu asiantuntijoiden mielipiteistä.
– Niiden pohjalta viranomaiset sitten tekevät oman arvionsa. Jos sieltä nyt poimitaan esimerkiksi hakkerointi, niin se on huomattavasti todennäköisempää kuin listan loppupäässä oleva hyvin teoreettinen salamurha, Valtonen taustoittaa.
Analyysi on keskeneräinen. Sen on määrä valmistua marraskuun loppuun mennessä.
Valtosen mukaan tarkoitus on, että asiantuntijaverkosto on mahdollisimman moniääninen.
– Sieltä tulee ideoita, joiden päälle tehdään viranomaisarvio.
Keitä asiantuntijaverkoston jäsenet ovat?
– Siellä on esimerkiksi viranomaisia, tutkijoita, elinkeinoelämän, median ja järjestöjen edustajia, jotka ovat perehtyneet hybridi- ja informaatio- vaikuttamiseen. Laaja joukko aika lailla laidasta laitaan. Tärkeintä on saada aikaan se moniäänisyys, Valtonen sanoo.
Kansalliselle asiantuntijaverkostolle annettiin tehtäväksi arvioida, millä tavoin ja millä tavoittein Suomen vaaleihin pyrittäisiin vaikuttamaan. Lisäksi verkosto pohti, millä tavoin informaatiovaikuttaminen yleisesti Suomessa toteutettaisiin, ja mitkä olisivat pääasialliset tavoitteet.
Presidentinvaalit ja Venäjä
Venäjän on väitetty sotkeutuneen muun muassa Yhdysvaltain presi- dentinvaaleihin ja Katalonian kansanäänestykseen. Ennakointiverkosto kehottaa varautumaan Venäjän vaikuttamispyrkimyksiin.
Listaus on koostettu kansallisen asiantuntijaverkoston vastauksista.
1. Sosiaalisen ja perinteisen median operaatiot:
– Väärän informaation levittäminen, vaihtoehtoisten totuuksien tarjoa- minen ja ennen kaikkea epäluottamuksen kylväminen valtaapitävien kykyyn toimia poliittisina päättäjinä.
2. Suomalaisten vaikuttajien hyödyntäminen:
– Perinteisten vaikuttaja-agenttien toiminta kohdistetaan yhteiskunnan korkeimmille tasoille, päätöksentekijöihin ja valtamediaan. Provokaat- toreita käytetään erityisesti kiusanteossa sekä kansalaismielipiteen ohjailussa; tässä suhteessa sosiaalinen media on pääroolissa.
– Uusi suurlähettiläs (Pavel Kuznetsov), hänen taustansa ja viestinsä ovat osa isoa kokonaiskuvaa. Hänellä lienee myös oma verkostonsa jo olemassa ja uudelleen aktivoitavissa. Tätä tullaan hyödyntämään erityisesti vaikuttajaverkostoissa vaikuttamiseen.
3. Venäjän tavoitteiden mukaisesti toimivien poliitikkojen tukemi- nen ja Venäjän tavoitteiden vastaisesti toimivien poliitikkojen painostaminen ja mustamaalaaminen.
4. Tietomurroilla saatujen tietojen julkaiseminen, esimerkiksi myös uhka jo hankitun tiedon vuotamisesta voi toimia painostuksen ja vaikuttamisen välineenä.
– On oletettavaa, että esim. kotimaisten puolueiden käyttämät viesti- kanavat ja tietojärjestelmät ovat haavoittuvaisia tällaiselle toiminnalle, analyysissä todetaan.
5. Voittajan avustaminen siten, että apu tulee tahallisesti julkiseksi ja tämä tieto rapauttaa kansalaisten luottamusta valittuun tasavallan presidenttiin.
– Voittajaa voidaan esimerkiksi myös aidosti auttaa ja siten rakentaa uhka avun paljastumisesta, mitä voidaan käyttää myöhemmin painostuskeinona.
6. Vaalikamppailun ajaminen kohti tilannetta, jossa menestyäkseen ehdokkaiden on annettava sellaisia vaalilupauksia, joista vaikuttajalle on hyötyä. Esimerkiksi:
– Poliittisen keskustelun ohjaaminen. Tiettyjen aiheiden (esim. Nato) myrkyttäminen ja toisten, erityisesti populististen aiheiden, nostaminen keskustelunaiheiksi.
– Keinotekoisten jakolinjojen luominen (mukaan lukien presidentin valtaoikeuksien kannalta epäolennaisiin kysymyksiin), jolloin äänestäjien huomio siirtyy pois ulko- ja turvallisuuspoliittisista valinnoista vaikkapa maahanmuuttoon.
7. ”Ahvenanmaan separatismin” narratiivin (kertomus) ja kielteisen julkisuuden lietsominen suomenruotsalaisia vastaan.
– Myös pakkoruotsikeskustelu aktivoitaneen myötämielisen ehdokkaan toimesta.
8. Äänestystulosten luotettavuuden kyseenalaistaminen.
– Esimerkiksi huhujen ja epäilyjen lietsominen vaalien rehellisyydestä.
9. Ääritapauksessa salamurha tai terrori-isku.
Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.
Tavoitteet, joihin Venäjä pyrkii
Analyysissä on listattu myös tavoitteet, joihin Venäjä mahdollisesti pyrkii. Nämäkin esimerkit on poimittu suoraan turvallisuuskomitean ennakointiverkoston papereista.
1. Mahdollisuus nostaa Kremlin ehdokas Suomen presidentiksi ja siten korkeimmaksi ulko- ja turvallisuuspoliittiseksi vallankäyttäjäksi. Mah- dollisuus vaikuttaa myös niihin ehdokkaisiin, jotka eivät ole Kremlin ehdokkaita, joko ohjaamalla heitä Venäjän intressien kannalta myönteisempään suuntaan tai heikentämällä heidän asemaansa.
– Venäjän kannalta toivottava lopputulos voi olla, että istuva presi- dentti jatkaa, mutta väsyneenä, nöyryyttävän likakampanjan läpi- käyneenä, joutuen harjoittamaan liennytystä radikalisoituneen ja polarisoituneen yhteiskunnan rauhoittamiseksi.
Artikkeli jatkuu ilmoituksen jälkeen
2. Nykylinjan sopivuutta varmaan pönkitetään, muistutetaan että se on hyvä kaikille, myös koko alueen vakaudelle.
3. Riippumatta vaalien voittajista kansan jakaminen, epäluottamuksen kylväminen ja yhtenäisyyden saavuttamisen ehkäiseminen.
– Jakolinjojen vahvistaminen on pitkän aikavälin toimenpide, josta ei ole kuviteltavissa välitöntä hyötyä vaan se ainoastaan valmistelee maaperää siltä varalta, että todellisia toimenpiteitä tarvittaisiin.
– Ruman ja likaisen kampanjan käyminen, mukaan lukien Venäjän avustus esim. vuotojen ja propagandan muodossa, tuo etuja siinäkin tapauksessa, että ne eivät riitä istuvan presidentin kaatamiseen, analyysissä todetaan.
4. Pyritään estämään vakava keskustelu ulko- ja turvallisuuspoliittisista ratkaisuista, etenkin Natosta, sekä muutenkin hallitsemaan poliittisen kentän ja median yleisiä keskustelunaiheita.
5. Pyritään suureen tavoitteeseen, sellaiseen eduskunnan kokoonpa- noon, joka pysyy passiivisena länsi-integraation edistämisessä tai jopa muuttaa linjaa sisäänpäin kääntyneempään ja Venäjän etuihin myötämielisemmin suuntautuvaan linjaan.
6. Suomen eristäminen EU:sta ja muista meille tärkeistä läntisistä tahoista.
7. Suomen pitäminen erossa Natosta.
8. Vaalien voittajan myöhempi painostusmahdollisuus.
9. Venäjän arvovallan lisääminen Itämeren alueella.
10. Venäjään kohdistuvien pakotteiden heikentäminen.
Informaatiovaikuttamisen tavat ja tavoitteet
Analyysissä on myös listattu informaatiovaikuttamisen tavat. Aihepiiriä tutkinut sotatieteiden tohtori Saara Jantunen määritteli informaatio-vaikuttamisen kyvyn 2016 eduskunnan hallintovaliokunnan kuulemises- sa kyvyksi ”tuottaa psykologisia vaikutuksia kaikilla mahdollisilla keinoilla – myös fyysisillä teoilla.”
1. Erilaisen ”valeuutisten” tyrkyttäminen tiedotusvälineisiin sekä puh- taasti virheelliset asiat sekä kärjistetysti tai tietystä näkökulmasta kirjoitetut jutut.
2. Mainonta ja viestintä sosiaalisessa mediassa.
3. Päättäjien energian suuntaaminen toisarvoisiin asioihin ja kohuihin.
4. Sisäinen keskustelu sosiaalisessa mediassa.
– Keskusteluun tulee vääristelyjä ja valheita aiheista tai henkilöistä, analyysissä todetaan.
Venäjän informaatiovaikuttamisen tavoitteet voisivat verkoston mukaan olla seuraavanlaisia:
1. EU:n uskottavuuden heikentäminen.
2. Fennovoiman, Nordstreamin, Kaidin ja vastaavien teollisten hankkei- den etenemisen varmistaminen sekä näihin läheisesti liittyvä omistaja- ohjaukseen vaikuttaminen, esimerkiksi Suomen käyttäminen näyteik- kunana tai jopa bulvaanina omia tavoitteita edistävälle toiminnalle
3. Kansallisen yhtenäisyyden murtaminen.
– Äärilaitojen kiihdyttäminen on yllyttäjille hyvästä vaikka jutut olisivat keskenään ristiriitaisia.
4. Median uskottavuuden heikentäminen.
5. Naapurimaan kansalaisten ja heidän heimoveljiensä tuntojen manipuloiminen kielteisiksi Suomea kohtaan.
6. Naton ja Yhdysvaltain uskottavuuden heikentäminen, Nato-keskustelun tukahduttaminen ja Suomen pitäminen poissa Natosta.
7. Suomen ulkopolitiikan muuttaminen.
– Konkreettiset tavoitteet vaihtelevat yksittäisiin kansainvälisten yhtei- söjen äänestyskysymyksiin vaikuttamisesta, tulevaan lainsäädäntöön kuten tiedustelu- ja valmiuslakeihin vaikuttamisen kautta aina esimerkiksi EU- ja NATO-suhteen muuttamiseen, analyysissä todetaan.
8. Suomen välien vahingoittaminen erityisesti Ruotsiin ja Viroon, mutta myös yleisesti länsimaihin.
9. Suomen ja Yhdysvaltain välisen kahdenvälisen puolustusyhteistyön syvenemisen estäminen ja hankaloittaminen.
10. Terroristien rekrytointi.
11. Vaikuttaja pääsee kokeilemaan minkälaiset keinot tuovat tulosta juuri Suomessa (ja mitkä keinot eivät toimi).
12. Viranomaisten uskottavuuden heikentäminen.
Mikä turvallisuuskomitea?
Turvallisuuskomitea on kokonaisturvallisuuteen liittyvä ennakoivan varautumisen pysyvä ja laajapohjainen yhteistoimintaelin.
Turvallisuuskomitea toimii puolustusministeriön yhteydessä. Sen tehtä- vänä on avustaa valtioneuvostoa ja ministeriöitä. Turvallisuuskomitea toimii tarvittaessa yhteiskunnan eri häiriötilanteissa asiantuntijaelimenä. Tur-vallisuuskomitean puheenjohtajana toimii puolustusministeriön kanslia-päällikkö Jukka Juusti. Komitean jäsenet koostuvat lähinnä eri ministeriöiden kansliapäälliköistä.
Turvallisuuskomitean ennakointiverkoston analyysistä uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
Kommentti: Mitä peliä puolustusministeriön turvallisuuskomitea pelaa presidentinvaalien alla?
Presidentinvaalitentit alkavat huomenna maanantaina kunnolla, kun kaikki seitsemän ehdokasta ovat ensimmäistä kertaa Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) tentissä
Sen alla julkisuuteen nostettiin puolustusministeriön yhteydessä toimi- van, valtioneuvostoa avustavan turvallisuuskomitean asiantuntijaryh- män raportti, jossa pohditaan (ja pelotellaan), miten Venäjä voi vaikuttaa kolmen kuukauden kuluttua pidettävien presidentinvaalien lopputulokseen. Lauantaina asiasta uutisoi Helsingin Sanomat.
Venäjän informaatiovaikuttamisen mahdollisuus on tosiasia. Siihen on syytä varautua. Esimerkkejä löytyy Yhdysvaltain ja Ranskan presidentinvaaleista.
Mutta nyt menee yli. Pahemman kerran.
Turvallisuuskomitean listalla ovat Venäjän mahdolliset operaatiot sosiaa- lisessa mediassa, suomalaisten vaikuttajien hyödyntäminen, poliitikkojen tukeminen tai mustamaalaaminen, äänestystulosten kyseenalaistaminen – mutta myös varoitus esimerkiksi salamurhasta.
Kaikkiaan komitea listaa yhdeksän uhkakuvaa, joista tärkein on tämä:
Mahdollisuus nostaa Kremlin suosima ehdokas Suomen presidentiksi seu-raavissa vaaleissa sekä vaikuttaminen muidenkin ehdokkaiden ajatteluun.
Haloo?!
Presidentti Sauli Niinistön kannatus on tuoreimman Ylen gallupin mukaan 76 prosenttia eli valinta jo ensimmäisellä kierroksella on kutakuinkin varmaa.
Kun Niinistö aloittaa toisen kautensa maaliskuussa, hänet junaili Mäntyniemeen siis Kreml.
Niinkö?
Nato-motiivi taustalla?
Ulkopolitiikan ja maan johdossa on IS:n tietojen mukaan luettu raportin tietoja ja näkemyksiä kauhuissaan.
Asiaan ei haluta ainakaan nyt julkisesti puuttua, koska presidentinvaali- kampanjat ovat käynnissä. Sanot niin tai näin, kommentti voidaan tulkita osaksi kampanjaa.
– Nyt on kylvetty sitten se, mitä Venäjä oikeasti toivoo, IS:lle kommen- toidaan lisäyksellä, että ”kahtiajako syvenee” – aivan kuten Venäjän pelätään haluavankin.
Niin kuin onkin: komitean raportin jälkeen kaikkea, mitä presidentinvaa- leissa sanotaan, voidaan tulkita Kremlin ohjauksen tuotokseksi. Kaikki mitä Venäjästä kirjoitetaan, voidaan tulkita Venäjä-myönteisyydeksi. Leimakirveen heittelijöille on annettu aseet käsiin.
Jos presidenttiehdokas esimerkiksi ei kannata Nato-jäsenyyttä, toimin- ta perustuu komitean varoituksen mukaan ehkä Venäjän vaikutukseen. Rkp:n Nils Torvaldsia lukuun ottamatta kukaan muu ei kannata Nato-jäsenyyttä. Nato-myönteisyys ei tietenkään ole Venäjä-myönteisyyttä.
Moni kysyy, miksi komitea tuli ulos juuri nyt, kun ehdokkaiden yhteistentit alkavat.
Keskustelu Natosta voi olla yksi motiivi, IS:lle arvioidaan. Esimerkiksi kokoomuksessa on paljon niitä, jotka ovat suivaantuneet Niinistön passiivisuuteen Nato-jäsenyyden ajamisessa, vaikka kokoomuksen puoluevaltuusto Niinistön ehdokkuudesta eilen riemuitsikin.
Joka tapauksessa valtiolliselta elimeltä kyseessä on reipas ulostulo. Puolustusministeri Jussi Niinistön (sin) kannattaa kysyä komitean pääsihteeriltä Vesa Valtoselta, mihin sillä pyrittiin.
Maininta salamurhasta on erityisen outo. Tällaisilla pohdinnoilla saattaa olla joillekin jopa ruokkiva vaikutus.
Lähettilästä pitää varoa?
Myös Venäjän uutta Suomen-lähettilästä Pavel Kuznetsovia pitää komitean mukaan varoa.
Allekirjoittanut haastatteli ensimmäisenä suomalaismedian edustajana Kuznetsovia lokakuun alussa (IS 7.10.). Lähettiläs vastasi korrektisti esitettyihin kysymyksiin.
Suurta uutista haastattelussa ei ollut, sillä Kuznetsovin esimies, Venäjän presidentti Vladimir Putin sanoi samat asiat Kultarannan pihalla Suo- men-vierailullaan kesäkuussa 2016. Siis sen, että Nato tulkitaan Venäjällä viholliseksi, ja jos Suomi liittyy sen jäseneksi, Venäjällä on omat vastatoimensa. Näkemys ei ole taatusti yllätys kenellekään.
Haastatteluun Kuznetsov suostui haastattelupyynnön perusteella, sitä ei totisesti tuputettu Venäjän lähetystön taholta.
Turvallisuuskomitea antaa ymmärtää, että tällaiset haastattelut ovat vaarallisia. Kuznetsovin epäillään lisäksi hyödyntävän vanhoja suhtei- taan, joita hänellä on kahdelta edelliseltä Suomen-komennukseltaan.
Kahtiajako syvenee
Turvallisuuskomitean raportti kannattaa ottaa esille maanantaina EVA:n tentissä. Ehdokkaiden näkemykset sitä ovat mielenkiintoista kuultavaa.
Jos Venäjä haluaa nostattaa pelottelullaan eripuraa ja kahtiajakoa, niin turvallisuuskomitean kautta se on nyt onnistunut erinomaisesti.
Tilanteessa on koomisia yhtymäkohtia 1970-luvulle, jolloin Suomessa kerättiin listoja neuvostovastaisuuksista ja niiden esittäjistä. Nyt samaa joutuu pelkäämään kaikessa Venäjään liittyvässä keskustelussa – tosin toisin päin. P-nuolijan leimaa tuputetaan herkästi.
Joka tapauksessa turvallisuuskomiteassa harkinta petti – varsinkin ajankohdan suhteen. Se herättää myös kysymyksen, pelaako puolus- tusministeriön alainen turvallisuuskomitea jotakin omaa turvallisuuspoliittista peliään.
Muuten: onko Leo Tolstoin tuotannon kehuminen nyt vaarallista Venäjä-myönteisyyttä vai ei? Olisiko mahdollisuus saada komitealta vielä tarkempia ohjeita, että osaa varoa vääriä tahoja ja vääriä puheita.
Tässä olisi oikeastikin syytä pelätä Venäjän vaikutusyrityksiä Suomessa ilman että puolustusministeriön turvallisuuskomitea lietsoo hysteerisyyttä presidentinvaalikamppailuun.
Päivitys kello 14.40: Lisätty viittaus Helsingin Sanomien lauantaiseen uutiseen.
***
Turvallisuus-komitea -Venäjä rekrytoi terroristeja Suomeen !
Hemmo Koskiniemi
Rovaniemi
Kansalaisaktiivi ja vapaa-ajattelija Lapin perukoilta.
Suomen turvallisuus-komitean raportti Venäjän uhista on karmeaa luettavaa. Raportti päätyy siihen, että Venäjä suunnittelee terroritekoja Suomen presidentin vaalien yhteyteen.
Raportissa todetaan :
” Kohta 10
Terroristien rekrytointi.”
Linkki; https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005429323.html
Tämän on jo sen luokan väite, että eipä ole sitten 1920-luvun jälkeen kuultu.
Turvallisuus-komitean jäsenet, jotka on varmaankin nimetty presidentti Sauli Niinstön siunaamana ja tuskin antaa raportteja julkisuuteen ilman presidentin suostumusta.
Kuten arvata saattaa Niinistö on nyt sitten pahoitellut raporin sisältöä ”trollaamisen” näkökulmasta. Kansalaiset kun saavat ”aiheen” trollata Niinistön linjaa.
Kansalaisten mielipiteet ovat siis pelkkää trollausta eikä aitoa kansalaiskeskustelua. Tähän on tultu.
Puheenjohtaja
Kansliapäällikkö Jukka Juusti, puolustusministeriö
Valtiosihteeri Paula Lehtomäki, valtioneuvoston kanslia
Kansliapäällikkö Teemu Tanner, tasavallan presidentin kanslia
Valtiosihteeri Peter Stenlund, ulkoasiainministeriö
Kansliapäällikkö Asko Välimaa, oikeusministeriö
Kansliapäällikkö Päivi Nerg, sisäministeriö
Valtiosihteeri Martti Hetemäki, valtiovarainministeriö
Kansliapäällikkö Anita Lehikoinen, opetus- ja kulttuuriministeriö
Kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio, maa- ja metsätalousministeriö
Kansliapäällikkö Harri Pursiainen, liikenne- ja viestintäministeriö
Kansliapäällikkö Jari Gustafsson, työ- ja elinkeinoministeriö
Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee, sosiaali- ja terveysministeriö
Kansliapäällikkö Hannele Pokka, ympäristöministeriö
Pelastusylijohtaja Esko Koskinen, sisäministeriö
Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen, Poliisihallitus
Pääesikunnan päällikkö, kenraaliluutnantti Timo Kivinen, Puolustusvoimat
Rajavartiolaitoksen päällikkö, kenraaliluutnantti Jaakko Kaukanen, Rajavartiolaitos
Pääjohtaja Antti Hartikainen, Tulli
Toimitusjohtaja Raimo Luoma, Huoltovarmuuskeskus
Keskustelua
Käsittämätön soppa keitetty. Venäjä ei mitään terroritekoja täällä tee. Syykin on selvä. Ne kääntyisivät sitä itseään vastaan eikä töiden teettäminen tule onnistumaan ilman tilaajan tuloa julki.
Terroriteko myös lisäisi NATO-jäsenyyden kannatusta. Sama kuka teosta kiinni jäisi.
Nuo nimet ovat tähän saakka edustaneet suhteellisen tervepäistä virkamieskuntaa. Joskus suorastaan tuntuneet fiksun kuuloisilta. Vaan eivät vaikuta siltä enää. Tuollaisia juttuja keksii kuka tahansa. Kaikki vain eivät pane nimeään mihin tahansa
”Nuo nimet ovat tähän saakka edustaneet suhteellisen tervepäistä virkamieskuntaa”.
Eikös Lehtomäki juuri saanut Venäjän ulkomaiselle agentille myöntämän korkeimman kunniamerkin ? Hänkö edustaa tervepäisyyttä ?
Onhan listalla myös Nerg, pakolaisasiassa erityisen kunnostautunut.
Suomen hallitsijat ovat hullauntuneet. Näyttää siltä kuin jokin taho olisi ottanut vallan päättäjien ajatusmaailmasta. Sama pelko näyttä hallitsevan suurinta osaa päättäjistämme, presidenttimme on nielaissut saman syötin.
Olisiko jossakin kerrottu suuri valhe, sitten toistettu sopivasti kaikissa kokouksissa, mielestäni pelko on suurin tekijä päättäjiemme päätöksiin.
Tuohon Hemmon otsikkoon en usko. ” Venäjä rekrytoi terroristeja Suomeen!”. Siis positiivisessä mielessä. Sitä ei tapahdu, jos tapahtuu l löydetään.
Tiedän että E621 natriumglutamaatti syö aivoja ja tuhoaa hermosoluja, mutta en tiennyt että tilanne on näin paha, koko neuvostossa 😉 …hävetä saa taas suuren typeryyden takia, Venäläiset nauraa jo Suomen johdolle …säälittävää sontaa koko raportti.
Haluaisin vastaavan listauksen siitä, miten Suomelle vihamieliset liitovaltiofanaatikot saattaisivat sotkeutua vaaleihin.
Hullu puolustusministeri ”juutteineen” helvettiin!!!!
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2017/06/itsenaisyytta-ei-olisi-saatu-sovinnolla-ilman-leninia-sotaministeri-niinisto
Turha niitä on maalailla piruja seinille ja levitellä salaliittoteorioita. Ei pienellä Suomella ole mitään merkitystä suurten valtioiden ristitulessa. Ennemmin ne lähtevät pesukoneet ja jääkaapit kävelemään kyberhyökkäyksen uhreina.
Markus MUstajärven (VAS) eduskuntakysely:
Markus Mustajärvi — Trollitoimintaa ja hybridihörhöilyä. Tällaisen jätin äsken: KIRJALLINEN KYSYMYS
Turvallisuuskomitean salainen asiantuntijaryhmä Eduskunnan puhemiehelle — Puolustusministeriön yhteydessä toimii erityinen Turvallisuuskomitea. Sen jäseninä on keskeisiä virkamiehiä eri sektoreilta – niin siviileitä kuin sotilaitakin. Kyseessä on siis hyvin merkittävä toimielin. Turvallisuuskomitean yhteydessä toimii asiantuntijaryhmä, joka turvallisuuskomitean pääsihteerin sanoin ”on yksi työkaluistamme ennakoivan varautumisen edistämisessä, joka perustuu asetuksessa määriteltyihin Turvallisuuskomitean tehtäviin. Asiantuntijaryhmässä on viranomaisten lisäksi mm. tutkijoita, elinkeinoelämän edustajia ja toimittajia.” Turvallisuuskomitea on sopinut, että asiantuntijaryhmän jäsenten nimiä ei julkisteta. Turvallisuuskomitea siis ottaa nimiinsä salaisen asiantuntijaryhmän tuotokset.
Turvallisuuskomitea ja sen asiantuntijaryhmä arvioivat Venäjän mahdollista informaatiovaikuttamista vuoden 2018 presidentinvaaleissa ja siihen varautumista. Asiantuntijaryhmä kirjasi työpaperissaan vieraan vallan vaikuttamistavoiksi mm. operoimisen sosiaalisessa mediassa, vaikuttaja-agenttien hyödyntämisen, yksien poliitikkojen tukemisen ja toisten mustamaalaamisen, tietomurrot, äänestystuloksen kyseenalaistamisen, Nato-keskustelun manipuloinnin sekä Suomen eristämisen EU:sta ja muista läntisistä instituutioista. Kaiken huipuksi esiin nostettiin jopa Venäjän masinoimat salamurhat ja terroriteot.
Kyseisen asiantuntijatyöryhmän tuotos ja sen uutisointi olivat asiantuntijatyön sijaan trollitoimintaa ja hybridihörhöilyä. Se heikensi muodollisesti arvovaltaisen Turvallisuuskomitean uskottavuutta ja asetti työryhmän motiivit kyseenalaisiksi. Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Millä perusteella Turvallisuuskomitean asiantuntijaryhmä on määrätty salaiseksi ja aiotaanko työryhmän jäsenet julkistaa sekä mihin toimiin vastuuministeri ryhtyy, jotta Turvallisuus-komitea ei enempää heikentäisi kansalaisten turvallisuuden tunnetta?
Helsingissä 1.11.2017
Markus Mustajärvi /vas
M. Mustajärvi, hei halloo!
Kommunismi kaatui jo Venäjällä, ei sitä valtiota tarvitse enää aatetoveruuden vuoksi puolustella.