Paljon sattuu liikenteessä mokia mutta harvoin niistä sakkoja paitsi,
jos ovat tutkan kanssa kytiksessä.
Sakot 42 tonnia ja saajaa purnaa – no minusta sakot pitää aina olla tulojen mukaan sillä se on tietty prosentti tuloista ja siten se rankaisee oikeudenmukaisesti.
Suhteellisuus on hyvä aate. En tiedä pitäisikö joku kohtuus olla mutta ei minulla nyt mitään erityistä sääliä ole tässä kohtaa.
Jos saa ylinopeudesta 42 tonnin sakon niin todennäköisesti on myös varaa maksaa se.
Maailmalla kyllä suomalainen ylinopeussakotuskäytäntö ihmetyttää.
Mutta mikäs siinä, itsekin olen sakkoni aikanaan maksanut. Kerran todella kirpaisi, kun oli silloin vielä palkkatuloja.
Minua edelleen vatuttavat ne yhdet sakot jotka sain sairaskohtauksesta tiellä. Ei siellä mitään peltiä enempää 20 kilsan vauhdissa hajonnut mutta se, että kyse oli sairaskohtauksesta eikä havainnointivirheestä tuplasi sakot. Se vähän vatutti.
Noh, parisataa kansanterveydelle, tai jotain…
Ajan harvoin autoa, mutta kaksi kertaa on sakot napsahtanut.
Toinen tuli turvavyön käyttämättä jättämisestä ja toinen kun minulla oli 50 alueella vauhtia 77 km/h.
Täytyy myöntää, että enemmän käytän ajaessani aikaani liikenteen seuraamiseen kuin nopeuskylttien ja -mittarin kyttäämiseen.
Niinpä noita kottaraispönttösakkoja tulee yleensä kerran vuodessa.
Nyt – pitää koputtaa päätä – on ilmeisesti hetki, jolloin yhtään sakkoa ei ole tullut yli vuoteen.
Mietin itse että kun on osa autoista jotka osaavat lukea näitä nopeusrajoituskylttejä ja kertoa mikä kulloinkin on rajoitus. Se yhdistettynä vakionopeuden säätimeen voisi olla ihan hyvä yhtälö välttää sakkoja.
Ongelma ei ole pistää 80km/h alueella vakkari n. 85-88 nopeudelle (mittarivirhe). Ongelma on havaita nopeuden vaihtelut 80-60-80-100-60-50-80… jne.
Onkos kellään tuommoista toimintoa autossa että näkee kyltit? Toimiiko Suomessa jos kyltit ovat loskassa?
Kyuun huomio olisi todella hyvä käytäntöön. Jossakin autossa oli vakkarissa kolme nappia eri nopeuksille eli 60-80-100 ja siitä vaan paino ja nopeus asettu kohdilleen. No tiessä pitäisi olla anturit jotka hoitaisivat homman. Ai mutta mistäs sitten ne ylinopeussakot kerättäisiin.
Yli 60v autoilua ja siihen mahtuu vain kolmet sakot; 1 ylinopeus, alamäki, suora tie, 2x ”tolppasakko”, lievä ylinopeus.
Navigaattori osaa kyllä lukea lumisetkin liikennemerkit, jos sille on tehty ajantasaiset päivitykset.
Sakoista olen hiukan eri mieltä, niiden pitäisi olla samanlainen ”tuote” kaikille tuloista riippumatta.. Ei maitopurkkiakaan kaupan hyllyllä hinnoitella tulojen mukaan.
Niin, muuten se navigaattori on aivan oivallinen laite; tietenkin suunnistamiseen mutta sitten myöskin niiden tolppien hälyttämisessä, ettei vahingossa ylitä sallittua nopeutta. Ken on ajellut Hyvinkäältä Tuusulaan niin siinä Jäniksenlinnan risteyksen jälkeen on ”vaaralliset” paikat, 60kmh tulee aivan yllättäen, ei niitä tolppia jaksa kaikkia muistaa.
Se navigaattorin päivitys on muuten todella tärkeä.
Tallinnassa on viime vuodet rakenneltu uusia liittymiä ja paljon; vanhoilla päivityksillä menee ohariksi. Sama pätee tuolla pääkaupunkiseudulla.
Navigaattori on monessakin mielessä hyvä laite. Reissulta kun lähden kotimatkalle, navi ilmoittaa perilletuloajan ja sen sitten ilmoitan vaimolle.
Kalle, jotenkin nyt karkaa taas noita kommenttejasi tuplaksi. Poistin toisen, ihan hyvä muuten.
Minun jo ennen 2000- lukua keksimää liikennemerkkien varoitusjärjestelmää ei ole vieläkään Suomessa käytössä.
Se perustui Tieliikennelaitoksen digitaaliseen (digiroad) liikennemerkkien-rajoitusten gps-perusteiseen tallentamiseen.
Kun tulet nopeusrajoitetulle alueelle, se pystyi ilmoittamaan etukäteen muuttuvasta rajoituksesta, hirvivaarasta, sulkumerkeistä jne..navigaattoriin tai erilliselle pda-laitteelle.
Tallensimme manuaalisesti erään kaupunkiympäristön kaikki varoitusmerkit ml. palvelut digitaaliseen muotoon ja testasimme sen toimivuuden käytännössä. Se sai huippukiinnostuksen. Tieliikennelaitos vaan möhli aikataulullisesti liikennemerkkien digitaalisen tallentamisen puoli vuosikymmentä
Kävimme esittelemässä sen Japanin suurlähetystössä, jossa oli kaupallinen edustusto sekä Toyotan korkea-arvoiset herrat paikalla. Toiminee Japanissa, mutta ei Suomessa.
Perustamamme Oy on vieläkin rekisterissä, vaikka sillä ei ole ollut toimintaa pitkiin aikoihin.
Kai ne Suomen kuvaa ulkomailla terävöäitävät jättisakot, supotkupallot, eukonkannot, hyttysentapot ja mitä niitä nyt on. Itse olen sillä kannalla että kohtuus kaikessa.