Kohta saamme monta uutta ja ihmeellistä asiaa, jotka tulevat muuttamaan elämäämme joko hyvään, taikka peräti huonoon suuntaan. Ainakin se tulee mullistamaan koko perinteisen ja nykyisen ajattelutapamme ja kaiken siihen liittyvän.
Ensimmäiseksi tulemme kaikki saamaan uuden HETU tunnuksen. Vanhat kuulemma loppuvat kesken ja ovat muutenkin vanhanaikaisia ja helposti väärennettäviä. Uudet tiettävästi ovat pidempiä ja monimutkaisia, sekä vaikeasti kopiotavia. Miten vaan kukaan tulee muistamaan niitä itsekään, siinähän sitten koetellaan.
Nyt on sitten saatu sopimus aikaiseksi SOTE;n valinnanvapaudesta. Koko hallitus on sen takana, ihan yötä myöden neuvoteltuna. Näinhän se on maan tapa silmät ristissä ja puoliksi torkkuen.
Kaikista suurin ja mullistavin uutuus on koko liikennejärjestelmän muuttaminen samaksi EU alueella. Se tulee perustumaan GPS paikannukseen, koskien kaikkia jalankulkijoista alkaen aina suurimpaan autoon asti.
Satelliittien avulla tullaan keräämään kaikenlaista mahdollista tietoa, joita voidaan käyttää laskutusperusteena. Siis mahdollisuudet ihmisten rosvoamiseen ovat valtavat, sanoi ministeri Berner.
Siis totaalisesti tullaan näkemään ja kokemaan uutta ja ihmeellistä.
Toivottavasti ei unohdeta pientä ihmistä ja sitä, kuka kaiken maksaa.
Hyvä, että tulee. Kun Tampereen tunnelikeskustelu kävi kuumimmillaan kustannuksista, ehdotin tällaista seurantaa tunnelin kustannusten kattamiseksi aiheuttamisen mukaisesti. Valtion puoli näytti vihreää. Se olisi kuolettanut koko tunnelin takaisinmaksuajan minimiin ja, jokainen auto olisi joutunut maksamaan muutaman kymmentä centtiä läpiajosta.
Belgiassa Antwerbesnin kamerat tallentavat kaikkien autojen rekisterinumerot ja lätkäisevät sakot, mikäli autot eivät täytä päästövaatimuksia- oikein.
https://yle.fi/uutiset/3-9872822
Hyvääkin että tulee ja se hetu voisi olla siru niskassa kuten koirilla ja satelliitti seuranta sen mukaan, jos sitten ajat autolla ja kyydillä on matkustajia niin kaikki saisivat sen tunnelimaksun. Sama koskee tietysti ratikkaa eli ei lippuja eikä rahastajia vaan siru ilmoittaisi matkan ratikalla ja lasku menisi suoraan sotutililtäsi samoin käyttämäsi terveyspalvelut. Varkaatkin olisi automaattisesti tunnistettavissa samoin yöjalassa juoksut. Ylinopeudet liikenteessä sirun perusteella ja poliisille automaattisakotus – nää ny o niitä ihan aluksi hyviä puolia.
Valitettavasti nuo jalankulkijat ja fillaristit tulevat pääsemään kuin koira veräjästä ilman maksuja ja kustannusvastuuta, ellei sitä navigaattorisirua istuteta jokaisen nahan alle.
Sehän ikäänkuin näyttäisi olevan noiden Bernereiden ja muiden vastaavien utopia.
Fillaristeille voitaisiin panna se nopeusseuranta eri baanoille- ne, kun ovat hengenvaarallisia kaikille ja itselleen.
Sinänsä se, että täällä harvaanasutussa maassa alettaisiin velottaa ajamisesta samaan tyyliin, kuin Keski-Euroopan ruuhkakaupungeissa, on täysin järjetöntä, mutta aivan EU-ideologian mukaista.
Eihän sitä kukaan veloita, jos asuu maalla paitsi itse. Jos taasen asioi kaupungissa, se koskee kaikkia kaupunkialueilla liikennöiviä- maalaisia ja kaupunkilaisia.
Ymmärrän matemaattiset perusteet HeTu-järjestelmän uusinnalle toki. Mutta tiedän miten siinä käy kun humanistit suunnittelee ja korruptoitunut julkishallinnollinen IT toteuttaa. Maksamme siitä kymmeniä miljardeja ja lopulta emme saa mitä haluamme.
Ei, minulla ei ole parempaa ideaa, koska parempi idea edellyttäisi että esim. valtiontalouden tarkastusvirastoa kuultaisiin joskus…
Kyuu on tuossa kommentissaan aivan oikeassa. Katsotaan vaikka terveydenhoidon Appottia jne. ”pikkujärjestelmää”.
Kyllä itse hieman vieroksun seurantajärjestelmää siitä missä kukin liikkuu, en suoraan sanoen ymmärrä, että h*********ö se hallinnolle kuuluu?
Heikki, kukas niin on sanonut, etteikö muka maaseudulla asuvia kytätä? Minä kun pelkään, että meitä kaikkia tullaan seuraamaan missä ja milloin ikinä liikummekin. Mahdollisuudet siihen ainakin ovat rajattomat ja toisaalta valtion tarve pohjaton.
Ei todella tunnu kohtuulliselta, jos halutaan vakoilla sitä, kun minä hmnn juttelen vaikkapa vaan naapurin rouvan kanssa. Mitäs minä siellä naapurissa muuta…sitten.
Käytän älykännykän terveysliikuntaohjelmaa ja se piirtää tarkan reitin kulkemisestani joten seuranta pelaa.
Pentti automiehenä tietää, että lähes jokainen pirssi on jäljitettävissä jo sen omista laitteista ja, jopa otettavissa hallintaankin. Vielä eri juttu on kuljettaja, joka räplää kännykkäänsä paikannus päällä.
Eli, kyllä Pentti sun käyntejäsi parhailla suppis- ja kanttarellipaikoilla voidaan seurata.
Eri asia ovat nuo naapureiden ”juoruakat”, jotka tietävät vielä tarkemmin.
Jo vuosia sitten meillä oli autoissa varuste, jota pystyi tietokoneen näytöllä salaa seuraamaan. Sillä pystyi hallinnoimaan ja vaikka pysyttämään auton jopa Japanista asti. Kun seurasi sen liikkeitä kartalta ja valitsi kadunkulman, jossa tiesi olevan poliisiaseman, pysäytti auton siihen, niin varas oli suoraan tarjolla poliisille.
Emme siis puhu uudesta tekniikasta, mutta se tapa johon ja miten sitä käytetään.
Tuo yllä kertomani oli silloin poliisin mukaan laitonta ja yksilönsuojaa rikkovaa touhua, miten lie tulevaisuusessa.