Yksi asiantuntijaksi tituleerattu on sitä mieltä, ettei lasta saa opettaa lukemaan ennen kouluun menoa.
Opetusministeri haluaa heti jo ennen koulua tai viimeistään ekalla luokalla kieltenopetusta näille lukutaidottomille lapsille.
Eikö oman äidinkielen opettelu ennen vieraita kieliä ole tarpeen?
Miten on mahdollista, että nämä lapset oppivat samaan aikaan vieraan kielen oikein ja oman äidinkielensä osaamatta edes lukea?
Jotenkin tuntuu, että ideologinen soopa on ajanut tukevasti ohi terveen järjen ja melkoinen osa inkkareista on hukkunut kanootista.
Juha, lapset ovat hyvin eri tasolla mennessään ekaluokalle. Osa osaa jo hyvin lukea ja muutakin. Osa ei meinaa oppia lukemaan koulussakaan.
Se kieltenopetus oikein menetelmin voi olla hyödyllistä – vaikkei lapsi osaisikaan lukea. Jostakin syystä nuoret lapset oppivat yleensä kieliä hyvin nuorina, mutta eivät välttämättä vanhempina. Jos ei opi ekaluokalla, niin haitanneeko se mitään? Jos taas oppii, niin se on taas eteenpäin.
Kyllähän sitä nykyään ohjeistetaan (käsketään) opettajia rankaisemaan oppilaita jotka oma-aloitteisesti opiskelevat kirjassa pidemmälle kun on annettu ohje.
Kyllä totuus nykyään kääntyy paremminkin Jussin puolelle. Käytössä on oppimattomille erityisopettajia, toisin kuin ennen.
Tietenkin oma kieli on silti etupuolella.
Kaikenlaisia ”asiantuntijoita” on varsinkin opetuspuolella. Mitähän haittaa siitä olisi, että osaa lukea jo ennen kouluun menoa? Nykyisinhän ylipäänsä lapset lukevat vähemmän kun digitaaliset vempeleet vievät aikaa. Jos oppii aikaisin lukemaan niin todennäköisyys sille, että lukisi jokusen kirjankin varmaan kasvaa. Ja kirjojen lukemisesta on kaikin puolin hyötyä.
Toki tiedän, että lapset ovat eritasoisia kouluun mennessään.
Minä ja sisarukseni osasimme lukea jo vähän päälle 5-vuotiaina, vaikka meitä eri opetettu erikseen mitenkään.
Koulussa oma opettajani löi kirjan eteen ja käski olla hiljaa, kun opetti muita lukemaan.
Tänä päivänä ilmeisesti minä ja vanhempani saisimme mojovat haukut sen kirjan sijaan.
En kuitenkaan usko, että kielten opetuksen aikaistaminen toisi mitään etuja pidemmällä tähtäimellä.
Tosiasiassa osalle lapsista jo äidinkielen oppiminen tuottaa vaikeuksia ja ne vieraat kielet eivät tilannetta varmaankaan siinä asiassa helpota.
Vuonna 1918 opetti vaarini kolmevuotiaalle tulevalle äidilleni kirjaimet. Sitten tulivat kalpeanaamat ja teloittivat vaarin, tosin eri syystä.
Pieni mustan huumorin musta kukka sallittakoon.
Ainakin hallitus karsii opetuksesta – ja Laasonen puuhaa kaikille sivistymisen mahdollisuutta?
Kaikki lapset tulisi laittaa ns tarhan esikouluun ja heikoimmille tason nostoa.
Minä opin lukemaan Aku Ankoista ja muuten kielioppitieteilijät eivät löytäneet akuista yhtään kirjoitusvirhettä, kun aikoinaan tekivät tutkimuksen.
Velipoika oppi myös Aku Ankoista lukemaan ennen kouluikää, mutta varovaisena henkilönä ei uskaltanut tätä opelle tunnustaa.