On erinomaista, että autojen turvallisuus on kohonnut huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. On airbagit ja muut härpäkkeet, mitkä säästävät ihmishenkiä onnettomuustilanteissa.
Sitä en voi ymmärtää, että autojen valaistus on taantunut huonommaksi kuin 70-luvulla. Pimeitä autoja liikkuu teillä enemmän kuin koskaan. 40 vuotta sitten ihmiset tiesivät, että autoon pitää laittaa valot päälle, nyt asiasta ei kuskeilla tunnu olevan aavistustakaan.
Vasinkin takavalottomia autoja näkee jatkuvasti. Onko säännöt muuttuneet vai rikkovatko autojen valoautomatiikat Suomen lakeja? Kuskeiltahan ei voi nykyään mitään osaamista odottaa. Automatiikka hoitaa hommat. Oman tietoni mukaan taajaman ulkopuolella on autoissa oltava ajovalot päällä säällä kuin säällä. Myös takavalot.
Valoisalla sade- tai sumusäällä nämä pimeät autot seikkailevat kuin haamut teillämme muiden autojen seassa. Saa katsoa miten käy tulevan talven lumituiskuissa.
Bernerille terveisiä: Autojen ajovalot PITÄÄ palaa aina taajamien ulkopuolella. Kieltäkää valottomien autojen tuonti Suomeen (ja vanhatkin valovialliset pitää korjata). Eiköhän muutaman ledin polttaminen ole pieni energiantuhlaus verrattuna mahdollisten onnettomuuksien aiheuttamiin tuhoihin.
Smoke
Hyvä avaus ajankohtaisesta asiasta.
Takavalojen ei tarvitse olla päällä päivällä, koska eeuu. Saa jälkiasentaa autoon led-huomiovalot eteen niin, että takavalot eivät syty, mutta huomiovalot eivät riitä hämärässä, jolloin ajovaloilla takavalojen pitää syttyä.
Sehän se on se hassu laki, kuten Markku jo sanoikin, että autoissa.on alunperin päivävalot, jotka eivät pala takana. Ne ajovalot eivät syty automaattisesti, ne pitäisi kuskin muistaa heti kun olosuhteet vaatii.
Hiukan kehitystäkin, nyt saa laittaa parittoman apukaukovalon auton nokalle, kunhan ei referenssiluku 100 ylity. Siis kolme, taikka viisi.
Kyllä ne pitäisi olla meidän kaikkien takaraivossa ja pitäisi vaan muistaa.
Jos vähänkin tuntuu oudolta koko valojuttu, on hyvä panna auto kotona käyntiin ja kokeilla eri valovaihtoehdot. Lähivalot, kaukovalot, sumuvalojen kytkentä, huomiovalo sumulla takana, hätävilkut, jarruvalojen toiminta, vilkut. Ei tarvitse olla katsastusinsinööri, että tuon osaa.
… mutta, että osaa panna vilkut ajoissa päälle käännyttäessä näyttää vaativan korkekouluopinnot.
… ehkä myös se, että osaa putsata tuulilasi kirkkaaksi niin sisältä kuin ulkoa, että näkee valoilla.
… ja, että talvella osaa putsata lumet pois kaikista ikkunoista ml. koko auto ennenkuin lähtee liikkeelle. Näitä tuulilasin lumireijän läpikatsojia on liikaa.
Minun vanhassa autossani on automaattisesti valot päällä niin eteen kuin taakse jos on virtalukosta virta päällä. Pitää ihan erikseen yrittää löytää keino millä saa ajovalot pois päältä ja parkkeja ei taida saadakaan pois päältä jos on virta päällä. Toki saattaa olla keino siihenkin, mutta ei tule mieleen.
Jos yrittää poistua autosta niin ettei valokytkin ole siinä normaalissa asennossa niin auto parkuu.
”Jos vähänkin tuntuu oudolta koko valojuttu, on hyvä panna auto kotona käyntiin ja kokeilla eri valovaihtoehdot. ”
Valitettavasti on melkoinen osa kuskeja, jotka eivät koskaan tällaista tee, koska sutossa on automaattiset valot.
Päivävaloleditkin olivat alunperin niin, että myös takavalot syttyivät, mutta käsittääkseni EU kielsi senkin ja siksi ne palavat vain jonkin vuoden ikäisissä autoissa.
Aika moni kuski ei tuota edes tiedä ja jokunen ei edes siitä väitä.
Pimeitä lamppuja on pilvin pimein, koska ihmiset eivät tarkista valojaan ja polttimot vaihdetaan vasta huollossa ja josku vain, jos siihen on erikseen annettu lupa.
Jooh, EU:han tässä. Ja Suomea pidetään todella outona maana tämän osalta. Suomea on herjattu rankasti koska valot vievät niin paljon sähköä. Kolarit…eivät vissiin vie sähköä sitten.
Tämä tuli esille mm. Mike Pohjolan Taikapiiri radio-ohjelmassa jossa puhuttiin kaupunkisuunnittelupeleistä. Tekijät olivat saaneet kritiikkiä siitä, että pelissä autoissa on valot päällä.
Olemmeko todella vain muita surkeampia tämän osalta? Suomi huono, muu maailma hyvä? Sitä meille tarjotaan.
Takavalojen palaminen ei ole kaikkien tiedossa, koska niitä ei itse näe. Etuvalot näkyy ja ne osataan kyllä katsoa.
Tänäaamuna ajoin yhden pickupin perässä klo 05:30. Sillä oli täysin pimeällä täysin pimeä peräpää. Etuvalot olivat kyllä päällä. Auto katosi vähän väliä näkyvistä vaikka ajoi sata metriä edelläni.
Smoke
Täytyy sanoa etten ymmärrä myöskään heitä, jotka ajelevat viikko tolkulla ns. yksisilmäisinä eli etuvaloista toinen pimeänä.
Entäs kun se toinenkin palaa?
”Tänäaamuna ajoin yhden pickupin perässä klo 05:30. Sillä oli täysin pimeällä täysin pimeä peräpää. Etuvalot olivat kyllä päällä. Auto katosi vähän väliä näkyvistä vaikka ajoi sata metriä edelläni.”
Jos edellä ajavaa ei lähivaloilla näe, voi rauhassa laittaa kaikki pitkät päälle…
Pimeässä jos tulee auto vastaan, jossa vain toinen etulyhtypalaa, sitä voi erehdyksessä luulla moottoripyöräksi tai mopoksi.
Tuli kyllä mieleen tästä yksi tapaus jossa poliisi oli oikeassa mutta vitutti se silti minua kun oravaa pakkasella.
Ajoin toinen etuvalo pimeänä ratsiaan. Minulla oli osoittaa kirjallisesti että huolto asiaa varten on tilattu seuraavalle päivälle, mutta kun auto oli Heinolassa ja huolto Tampereella. Ei auttanut, sakot tuli.
Okei, olisi pitänyt lähteä liikenteeseen vasta aamuyöstä niin olisi ollut valoisampi aika. Paska juttu, mutta niitähän tähän maailmaan mahtuu.
Minulla oli kerran tietämättäni sammunut toinen etuvaloista. Ajoin silloin päivänvalossa Puolassa. Poliisi pysäytti ja meinasi kirjoittaa sakot, mutta onnistuin puhumaan heidät ympäri kysyen lähintä paikkaa mistä voin ostaa uuden polttimon. Kertoivat ja ostin, sekä vaihdoin.
Kerran Virossa suojeluskuntalaiset kaverit kertoivat että toinen ajovalo on pimeänä. Ostin ja vaihdoin heti.
Eiväthän ne takavalot ole kiellettyjä, vaan ne eivät ole pakollisia. Sitähän sitten autonvalmistajat käyttävät hyväksensä ja sille on syynsä. Jos tehdään esim. 100 000 autoa ja yksi kytkentä maksaa 10€. Laskekaa siitä, sillä tehdään iso pino uusia autoja.
Esim suomen poliisi teetätti takavalojen kytkennät uusien autojen varustelujen yhteydessä. Siis mahdollista se on, mutta monessa autossa hankalaa nykyisen väylätekniikan johdosta.
Valojen tarkkailu on helppoa, kun käyttää peilejä ja kauppojen näyteikkunoita. Monessa kauppakeskuksessa on isot ikkunat, joista on helppo peilata valot, vaikka kerran viikossa. Tänään etupää, huomenna takapää, ei tarvii autosta nousta.
Monet nykyvalot eivät ole edes valojen näköisiä, mutta voisko tulevaisuudessa kaiksissa autoissa olla tunnistin joka ei päästäisi ajokkeja saparotuntumalle?
Niitä tunnistimia on monessa autossa, mutta ne hankaloittavat ohituksia, kun eivät meinaa päästää lähtöetäisyydelle ennen kaistanvaihtoa ja kaukaa ei millään ehdi.
Minä en aja kenenkään takana ”tappituntumalla”, vaan reilun välimatkan pitäen. Sitten kun näyttää tulevan mahdollisuus ohittaa niin pienempi sopiva vaihde silmään ja kaasu pohjaan (tarvittaessa). Kiihdytys jo ennen kaistanvaihtoa.
Kyllähän ohitustilanne toimii juuri kuten Juhani Putkinen mainitsi; siksi kaukaa kaistanvaihto, että näkee mahdollisen vastaantulevan liikenteen ja sitten vielä mahdollisuus palata omalle kaistalle tilanteen niin vaatiessa. Oman autonsa kyvyt ja suorituteho tulee tuntea konkreettisesti.
Tuo Pentin neuvo tarkistuksista; sitä olen pitänyt käytäntönä vuosikymmenet ja se toimii.
Aihetta sivuten, erittäin harva autoilija näyttäisi tietävän/välittävän, että autossa on takasumuvalot. Joka kerta, kun joutuu ajamaan ankarassa sateessa/sumussa/tuiskussa, jossa näkyvyys on erittäin huono, enintään yhdellä autolla sadasta on takasumuvalo sytytettynä. Ei vissiin paljon kiinnosta, tuleeko joku takaluukusta kylään…
Valitettavasti jokunen sitten käyttää sitä häikäisemässä pienellä tihkulla ja hämärässä.
Mä pidän aina riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ja vältän ohittelua, jos ei edellä ajava aja huomattavaa alinopeutta. (esim traktori)
Minulla käy jostain syystä pulssi nousemaan ohittaessa.
Itse en pidä turvaväliä moottoritiellä – autoni pitää sen minun puolesta. Ihan perusvolkkari keveimmällä moottorilla, mutta nykyään näissä on nämä tutkat edessä ja etäisyys pysyy vakiona.
Koska käytän turvaväliä siten AINA, myös ohittaessa vasemman kaistan kautta, moni luulee että hidastelen ja siten tekevät oikealta hengenvaarallisia ohituksia, säästäen noin 0,2 sekuntia matka-aikaa.
Saman ilmiön toki näkee maantielläkin. Ajan riittävän etäällä edessä olevasta rekasta ennen ohitusta. Moni luulee että en halua ohittaa ja pistää henkensä pantiksi kikkailuun.
Suomessa vihataan turvavälejä.
En tiedä vihataanko, mutta niistä mitään ymmärtämättömiä ääliöitä, joilta kortin voisi heti ottaa pois, löytyy liikaa.
On tullut mieleen, että pitäisi varmaan tuota pakun moottoria virittää, kun ajaessani 110 mittarissa ohittaessani vasemmalla kaistalla löysin välein olevaa autojonoa satasen alueella, aina löytyy joku pöllö, jonka pitää väkisin yrittää se silti lyhyen välin aikana oikealta ohi ja koittaa kiilata edellään olevan ja minun välillä olevaan sitä autoaan lyhyempään rakoon.
Ei Suomessa turvavälejä (kahden auton samaan suuntaan etenevien keskinäinen väli), turvaetäisyys taas on kahden peräkkäisen auton etäisyys toisesta toiseen. Se voi useinkin olla vihan kohde.
Kertokaapas ohittelijat syy seuraavaan ilmiöön. Ajellaan vaikka hyvää 1- 3km, tai vielä pidempääkin suoraa, jolla on ihan riittävästi näkyvyyttä. Mennään peräkkäin, kuin köyhän talon porsaat, eikä kukaan ohita. Alkaa sitten näkyä edessä mäki, tai mutka ja häämöttää keltainen viiva. Sitten tapahtuu, syöksyrään ohi ja ehditäään juuri ja juuri keltaisen viivan yli takaisin omalle kaistaille.
Minä olen sitä, usein toistuvana ihmetellyt. Onko se jotenkin etäisyyden hahmottamiskysymys. Lähdetään siis ohittamaan, kun kaikkein turvallisemmat olosuhteet hukataan.
Ohituksia tapahtuu kyllä silloin, kun on niitä suoranpätkiä mäkien ja mutkien välissä suurimmaksi osaksi keltaisen viivan päällä.