Sähköauton lataamista on suunniteltu monella tapaa toteutettavaksi. Koska pistokkeiden ja piuhojen käyttö on hankalaa ja latauspisteitä on harvassa, on etsitty muitakin vaihtoehtoja.
Eräs tekniikka on ajaa kelalla varustettua autoa magneetikentässä. Aivan kuten generaattorissa, magneettikenttä aiheuttaa kelaan varauksen ja auto latautuu.
Eikö tätä tekniikkaa voisi toteuttaa käänetisesti. Magneettikentän omaavat autot liikkuisivat tiessä olevien kelojen yli. Näin tiestiä tulisi energiantuotantolaitos, mikä ottaisi voiman sitä pitkin ajavista autoista. Koska tasaisen magneettikentän voi tehdä myös kestomagneetilla, ei autoihin lisättävää tekniikkaa juurikaan tarvittaisi.
Jokaiseen bensa- ja dieselautoon uutena tai katsastuksen yhteydessä palikka pohjaan ja teiden huollon yhteydessä keloja rakentamaan. Autoilija ei huomaisi muutosta mitenkään ja maksumieheksikään hän ei joutuisi. Millainen maitaisi olla järjestelmän kustannustehokkuus? Huoltovapaa järjestelmä joka tapauksessa.
Smoke
Kyllä sen huomaisi kasvaneena bensakulutuksena.
Magneetti ja kela vastustaa liikettä ….
Teho
Teholtaan mitätön per auto, mutta tuhansilta autoilta irtoo jo jotain.
Smoke
Mitä tahansa säätävätkin uutta, olisi kivaa että pitäisivät jotain linjaa.
Pari kuukautta sitten kaasuautot olivat kasvava kova juttu joita tulee paljon lisää Suomeen. Nyt sekä Volvo että Volkswagen – eli siis 90% markkinasta – totesivat että hommaa ei jatketa.
Sähkö on nyt kova juttu mutta pääosassa suosittuja malleja ei semmoisesta ole puhettakaan…
Kulutuksen nousu ”mitätön” per auto, mutta tuhansilta järjetön, koska hyötysuhde on surkea.
Juhak
Ruuhkapaikoille ketjuun kymmeniä silmukoita ja niistä ylityksiä muutama kymmenen tuhatta päivässä. Mahtaisiko siitäkään kertyä juurikaan hyötyä?
Smoke
Tuota tien alla olevaa latauskenttää on tutkittu iät ja ajat, mutta ei ole saatu riittävää ”massaa” idealle. Nyt vasta , kun sähköautot tulevat ryminällä, se tulisi perusteellisesti kokeilla.
Paneelit auton kattoon ja auringonpaisteella pidemmälle. Myös parkkiruudussa paiste lataisi akkuja.
– Onko mietitty aiheuttaako sähköauto sähköallergiaa?
Systeemin etuihin lukeutuisi se, että tuotantoa tulisi eniten juuri silloin kun ihmiset ovat aktiivisimmillaan. Eli silloin kun sähkön kysyntä on kovinta.
Myös tuotannon ennustettavuus olisi melko tarkkaa.
Smoke
”Ruuhkapaikoille ketjuun kymmeniä silmukoita ja niistä ylityksiä muutama kymmenen tuhatta päivässä. Mahtaisiko siitäkään kertyä juurikaan hyötyä?”
Ei kerry.
Auton kuluttamasta energiasta murto-osa päätyisi takaisin ja se silmukoiden kohdalla kulutettu lisäenergia ei koskaan tulisi edes takaisin.
Fysiikassa on olemassa sellainen tekijä kuin hyötysuhde, mikä on aina alle 100%.