Vanha kolmosen ratikkalinja oli erityisesti turistien suosiossa, kuulutuksineen päivineen. Antoi oivan yleiskuvan pääkaupunkimme nähtävyyksistä. Sittemmin pienempien linjamuutoksien takia se hajotettiin kahteen numeroon (2 & 3), mutta periaate pysyi samana.
Nyt kaikki traditiot murretaan. Katso oheista linjakarttaa, joka astuu voimaan ensi viikolla.
Tottumattonta voin johdattaa läpi viidakon:
Periaate on, että yksi ratikka kiertää puolitoista kertaa kantakaupungin ympäri ja käyttää siihen puolitoista tuntia.
Saavumme Tallinnasta Länsiterminaaliin ja hyppäämme 7:n ratikkaan (tänään vielä 9). Yhdeksikön linjasta poiketen uusi 7 kiertää lenkin Krunikasta, mikä hidastuttaa kauemmaksi kiirehtiviä matkailijoita.
Kalllion ja Vallilan kautta saavumme Länsi-Pasilaan, missä kuljettaja veivaa 2-numeron ratikan näyttöön. Tällä tunnuksella ajetaan Etu-Töölön kautta kiepaten Aleksille, jossa osalta tunnustellaan edellisen ajon (7) kiskonjälkiä. Päädytään Kauppatorille ja edelleen Olympialaiturille, jossa veivataan uusi numero (3) näyttöön.
Tehtaankadun ja Rööperin kautta mennään taas Rautatieaseman editse, ja päädytään Kallion kautta Mannerheimintien päähän, kunhan Reijolankadun uudet kiskot saadaan asennettua. Sitä ennen käydään Töölön halleilla (Sipoon kirkko) kääntymässä, ja päinvastaista reittiä toisinpäin.
Selitä tämä englannin tai muulla kielellä turistille.
Ennen kulkivat silmukkareittiä 3B ja 3T.
T oli tietenkin Töölö, mutta 3B?
B=Berghäll (Kallio) ja yllättäen T onkin Tölö. Kaksikielisessä maassa kun ollaan.
Pk-seudun yölinjojen tunnuksena on N (Natt). Yllättikö ketään?
Minne spora meidät föraa? Mulle tuli kolmonen tutuksi jo 1940-luvulla, kun yx kliffa pimu budjas Eirassa ja mä Sörkassa. Silloin tuli ajeltua kolmosella monta kertaa viikossa. Skurulla oli kliffa ajella ja kuunnella sipoolaisten rahastajien kuulutuksia.
Yksi kuulutus oli ylitse muiden ”ei saa hyppätä päälle ennen kun se seisoo”. Syy oli se, että monet hyppivät vaunuun ja vaunusta skurun vielä liikkuessa.
Oi niitä aikoja!
Mitähän noille turisteille pitäisi oikein tehdä? Ainakin lentoturistit ovat määrätietoisia ja häikäilemättömiä ilmaston pilaajia, koska ylläpitävät hiilidioksidimäärää yläilmakehässä.
Ehkä heitä vastaan pitäisi suunnata raivoisa rasismin vastainen mielenosoitus. Sanotaanhan, että ilmastonmuutos tappaa väkeä nälkään varsinkin mustassa Afrikassa.
No, ihminen syntyy kaistapäisenä ja kaistapäisenä kuolee. Kaistapäisyys on sitä, että aivoissa on monta kaistaa, joiden välillä ei ole tietoyhteyksiä. Erityisen kaistapäisiä ovat ideologisesti asennoituneet, mainitaan nyt vaikka vihreät, mutta on niitä muitakin. Aatteellisuus ei ole kovin vaarallista. Vain ideologiat eli fundamentteihin perustuvat opit ovat vaaraksi.
Onhan noita ratikoita tullut käytettyä, tuota 3T:kin, enemmän kuitenkin n:o 5 kun asuin Katajanokalla.
Hyvä, että 4, 6 ja 10:n reitit sentään ovat säilyneet kutakuinkin ennallaan. Sensijaan 2, 3, ja 7 menevät ties minne.
Vanhan 3:n silmukkalenkin tilalle 7-2-3 päästä päähän ajettuna tarjoaa hitaammalle turistille uuden mahdollisuuden. Osa paikoista tulee nähtyä kahteen kertaan.
Tamperelaiset kateellisena lukevat näitä ratikkakertomuksia 🙂
Minä aikanaan asuin Fredan ja Isonroban kulmatalossa niin, että ikkunat olivat kummallekin kadulle. Olihan siinä meteliä, kun yksi linja meni ikkunan alta suoraan ja toinen kurvasi kiljuen Fredalta Isolleroballe. Taisi siinä olla joku kolmonenkin, en ihan muista, siitä on tovi aikaa.
Olikohan siinä tanssiravintola Budabest, tai jotain sinnepäin ihan lähellä. Jotain Unkariin liittyvää ainakin.
Kyllä, kolmonen kulki Iso-Robaa pitkin ennen kuin reitti siirrettiin Fredaa pitkin Bulevardille.
Budapestin muistan minäkin.
Tulipa joskus siellä asuessa pienessä kännissä tuota kolmostakin kokeilluksi.
Ei siitä paljoakaan”viisastunut”…